15.11.2006

23 biblioglosár 2006

Biblioglosár

Carole Stottová: Objavujeme vesmír

Bratislava, Vydavateľstvo Fragment 2006

Preklad Jana Báliková

Milá edícia Čítaním za poznaním vydavateľstva Fragment už ponúkla detským čitateľom tituly Zvieratá zabijaci, Zvieratá giganti Svet špiónov. Stručné popularizátorské encyklopédie nepatria medzi informačných velikánov, ich funkcia je skôr voviesť do danej problematiky, predstaviť základné poznatky, prípadne vo všeobecnosti vyvolať záujem o vedu a vzdelávanie. Pútavá forma spájajúca krátke zrozumiteľné texty s ilustráciami a fotografiami je vynikajúcim lákadlom, navyše informácie v týchto encyklopédiách sú aktuálne a spoľahlivé. Tri kapitoly knihy Objavujeme vesmír zachytávajú javy hviezdneho vesmíru, našu slnečnú sústavu a astronomický výskum i kozmonautiku. Za každou je zhrnutie, v závere knihy nájdete stručný slovník pojmov. Osobitne treba vyzdvihnúť, že do prekladovej publikácie redakcia naozaj profesionálne vkomponovala odkazy zodpovedajúce našim reáliám: ponúka napríklad možnosť podrobnejšieho štúdia niektorých tém v publikáciách konkurenčných vydavateľstiev (Vyd. Slovart, Ikar), odporúča navštíviť niektoré výskumné pracoviská na Slovensku a webové stránky.

-rm-

Susan Elizabeth Phillipsová: Divoška z Mississippi

Bratislava, Ikar 2006

Preklad Mária Klenková

Hlavnou postavou románu je populárna kráska Sugar Beth Careyová, ktorá sa po pätnástich rokoch vracia do svojho rodného mestečka Parrishu. Obyvatelia ju nevítajú s nadšením, lebo pred rokmi zlomila srdce mnohým mladým mužom, zničila priateľstvá a niektorým aj dobrú povesť. Mnohí sa rozhodli ponížiť ju a pomstiť staré neprávosti. Sugar však prešla odvtedy tvrdou školou života a autorka na pozadí vzťahov južanskej spoločnosti vykresľuje tento hodnotový obrat a dilemu obyvateľov mestečka - odpustiť, či neodpustiť tejto ešte stále krásnej žene.

David Roberts: Neposlušný Dominik

Bratislava, Belimex 2006

Preklad Andrea Dvorská

Veselá knižka o malom Dominikovi, ktorý mal priveľa zlozvykov, sa usiluje tým najmenším vysvetliť, čo sa nepatrí. Textu je málo, dominujú autorove výstižné kresbičky, ako sa napr. chlapček vŕta v nose, naťahuje dážďovky, chrobáky a straší nimi sestru, oblizuje psíka a ďalšie typické detské „chyby“. Deťom tak nenásilnou formou pomáha knižka pochopiť zásady slušnosti.

-lč-