21.11.2008

23 biblioglosár 2008

Všetko o pirátoch

Bratislava, Ikar 2008

Preklad Michal Jedinák

Výpravná obrázková kniha o pirátoch približuje prefíkaných morských vlkov. Jednotlivé kapitoly zoznamujú s pirátmi v staroveku (Grécko, Rím, severské krajiny), korzármi, pirátmi pri pobreží Ameriky, krutými bukaniermi, ázijskými pirátmi, ako aj s pirátmi súčasnosti. V bohato ilustrovanej knihe nechýbajú ani informácie o vrakoch lodí a celý rad ďalších faktov. Nechýba ani pirátsky slovník (viete napríklad, čo znamená „pobozkať delostrelcovu dcéru“? – byť zbičovaný na palube lode). Obsah knihy dopĺňa prehľad o filmoch s pirátskou témou a ukážky s klasickej pirátskej literatúry. Kniha plná dobrodružstiev iste osloví všetkých, ktorých lákajú lode, moria, ďaleké krajiny, slávne poklady, tajomstvá a dobrodružstvá.

Robert van Gulik

Prípad čínskeho zlata

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2008

Preklad Ondrej Laurinc

Napínavý detektívny príbeh zo starej Číny zoznamuje čitateľa so začiatkom kariéry legendárneho sudcu Ti, ktorý ako tridsaťročný prejavil záujem pracovať v teréne, lebo ho už prestalo baviť štúdium kriminálnych prípadov na papieri v hlavnom meste. Vymenovali ho na jeho prvé provinčné miesto do vzdialeného okresu Peng-laj na severovýchodnom pobreží šantungskej provincie. S pomocníkom Chungom sa Ti vybral bez sprievodu a ohlásenia do sídla súdu, aby vyriešil vraždu svojho predchodcu. Ukázalo sa, že ide o zložitý prípad a navyše sa vyskytli ďalšie nepríjemnosti – zmiznutie pisára, nevesty majiteľa lodí, útoky tigra ľudožrúta a blúdiaci duch mŕtveho sudcu. Sudca Ti musí riešiť jeden hlavolam za druhým. Spoznáva nové prostredie, miestne pomery, vniká do vzťahov ľudí, budhistických mníchov a pomaly odkrýva tajomstvá, odhaľuje klamstvá, vraždy i pašovanie prútov zlata v mníšskych paliciach. Vďaka bystrému úsudku odhalí zradcov a celú pašerácku sieť i prefíkaného vraha svojho predchodcu.

Zvieratká a zbojníci

Bratislava, Ikar 2008

Preklad Viera Švenková

O obľúbenosti a prístupnosti rozprávok so zvieratkami svedčí i druhé vydanie knižky Zvieratká a zbojníci (prvý raz v Ikare 2002). Knižka je určená pre najmenších poslucháčov, ktorí dlhé a komplikované príbehy ešte počúvať nevládzu. Niektoré sú explicitne poučné, iné skôr zábavné. Zvieratká v nich vystupujú najmä ako nositelia spravodlivosti a radosti. Vždy však aj pohybu, ktorý je pre deti a mladosť príznačný.

-lč- -msch-