13.01.2009

26 biblioglosár 2008

Elizabeth Adler

Pozvanie do Provensálska

Bratislava, Remedium 2008

Preklad Anna Pokorná

Autorka mnohých bestsellerov zavedie čitateľa do Provensálska, do starého zámku, medzi vinice, levanduľové polia a pod neopakovateľnú azúrovú oblohu. V zámku žije Rafaella Martenová so svojimi tajomstvami, radosťami a smútkom, ktorý ju podnietil, aby pozvala roztrúsených členov rodiny – vlastných synov, neter i rodinných priateľov, na návštevu. Dúfa, že sa jej podarí obnoviť rodinné putá. Tento krok však otvoril príkoria či škandály, na ktoré sa snažili všetci zabudnúť. Rafaella poverila priateľa Jaka Bronsona, aby vyhľadal jej synov, ale podarilo sa mu vypátrať len Felixa v Honkongu, ktorý vzápätí nešťastne zahynul a druhého syna Alaina nenašiel. Objavil však malú Šao Lan, ale nemal istotu či je dcéra Felixa alebo Alaina. A tak sa na zámku stretli všetci ostatní – neter Franny s priateľkou Clare (predtým manželkou milenca Franny), záhadný Jak, Šao Lan i verná priateľka z mladosti Juliette so svojimi psíkmi. Hostí prekvapil Alain, ktorý sa tváril ako dedič a majiteľ celého majetku. Stretnutie nedopadlo dobre a musel zo zámku odísť. Jeho pomsta zasiahla rodinu vtedy, keď to nik nečakal. Súperenie v dynastii Martenovcov sa nakoniec skončilo a rodiace sa priateľské vzťahy sa zavŕšili svadbami.

Mláďatká

Môj prvý slovníček - zelený

Bratislava, Vydavateľstvo Fragment 2008

Malé leporelo predstavuje deťom mláďatá niektorých zvieratiek, ktoré na ilustráciách J. Lockerovej vyzerajú ako v skutočnej prírode. Deti si tu nájdu nielen domáce zvieratká, ale aj obyvateľov prírody. Na podobnom princípe identifikovania obrázkov so slovami je postavená aj celá séria leporel Môj prvý slovníček – v zelenom slovníčku okrem zvieratiek nájdu najmladšie deti na rozvíjanie slovnej zásoby aj dvojstrany o predmetoch v domácnosti, ovocí a zelenine a dopravných prostriedkoch.

Ján Čápka

Čvirikance

Žilina, Artis Ormis 2008

Milým osviežením v knižnej produkcii bývajú knihy, ktoré ilustrujú alebo píšu deti. Takýmto príkladom je aj kniha Jána Čápku z edície JOJO. Ako napovedá názov edície, publikácia je určená začínajúcim čitateľom. Možno práve kresby detí ZUŠ v Trnave ich pri čítaní dobre naladia. Čvirikance sú veršovačky o prírode, o zvieratkách, ale aj o sviatkoch, o zábavných či rozprávkových postavičkách, „posluškoch“ i „neposluškoch“ a vzácnych ľuďoch. Mnohé témy môžu detskí čitatelia poznať z autopsie. Veršíky sa deťom môžu pomerne ľahko čítať, lebo vychádzajú z myslenia, ktoré je im blízke. Sú zväčša skôr zveršovaním nejakého nápadu, malého príbehu, obrázku.

-lč- Timotea Vráblová