30.03.2006

4 biblioglosár 2006

Biblioglosár

Boris Becker: Hráč

Bratislava, Metafora 2005

Preklad Vladislav Gális

Do zákulisia „tenisového cirkusu“, ale aj do svojho súkromia otvára dvere trojnásobný wimbledonský a v histórii aj najmladší víťaz Boris Becker. Nemecký tenista, olympijský víťaz, úprimne vypovedá o pocitoch pri podaní na víťazstvo v zápase, o svojom manželstve, vzťahoch, kríze a rozvode. Okúsil chuť víťazstiev, porážok a sklamaní, ale aj poníženia, keď ho odsúdili za daňové úniky. Roky sa na svojich fanúšikov usmieval z tituliek časopisov. Svoj najťažší životný zápas – znovu nájsť rovnováhu a šťastie, teraz hrá v ústraní. Verme, že aj bez potlesku divákov zvíťazí.

Knižku by si mali prečítať mladí športovci aj ich rodičia, a asi aj náš Karol Beck, aby videli, že odolať nástrahám v športe je ťažko, ale treba im odolať. Fanúšikovia sú nemilosrdní. Oslavujú iba víťaza a hru fair play.

-mb-

Fiona Wattová: Výtvarné nápady

Bratislava, SPN – Mladé letá 2005

Preklad Alojz Keníž

Talent sa zvyčajne snúbi s nápaditosťou. Ak chcete svoje nápady uskutočniť, ale chýba vám technická zručnosť alebo dôvtipnosť, iste uvítate dobré rady a tipy na uplatnenie originálnych techník a nezvyčajných materiálov. Plechovky z polievok Campbell´s či fľaše od Coca-Coly vniesol do umenia už Andy Warhol. Nemusíte vôbec napodobňovať tohto umelca, a pritom využiť konzervové plechovky. Autorka veľmi názorne ponúka zručným záujemcom, ako si oblepiť plechovku farebnými prúžkami papiera a vyrobiť z nej stojan na ceruzky. Skúste si zhotoviť všetky nápady z tejto knižky a možno sa raz dočkáte vlastného múzea.

-mb-

Neoficiálny sprievodca Harrym Potterom

Bratislava, Fragment 2005

Malý sprievodcovský slovník vychádza ako satelitík svetového bestselleru. Hoci jeho podtitul znie: Fakty a drobnosti, ktoré by mal poznať každý fanúšik (rozumie sa: Harryho Pottera – ďalej HP), predsa len každý fanúšik, ak už je fanúšikom, fakty a drobnosti z tohto HP-koncentrátu má už dávno hlboko zafanúšené v svojom čitateľskom/filmovom srdiečku. Pre takýchto harryovcov má knižka hodnotu trofeje, podobne ako plyšák, plagát, prívesok atď. (rozumie sa, všetko à la HP), preto ju budú skôr čítať nečitatelia šiestich dielov HP, napr. uponáhľaní rodičia, ktorí chcú rozumieť svojim deťom, keď hovoria tie čudné slová, ako Rokville, Dementori, metlobal...

-rm-