04.03.2005

5 biblioglosár 2004

Biblioglosár

Anton Straka: Starý otec, Džony a ja

Žilina, Knižné centrum 2003

Významná je dedikácia knižky: Venujem svojim vnúčatám. Rozprávanie o živote šesťročnej siroty Matúša u starých rodičov v časoch vojny na kysuckom hradle - na železničiarskej samote za dedinou. Osirelé súžitie so starkými bez rovesníkov mu spestrí psík Džony, a hoci oňho neskôr príde, do jeho života vstupuje širší svet: škola, vojna v podobe frontových vojakov, no aj transport. Rozprávanie väčšmi blízke memoárovej próze než literárnym dobrodružstvám. Text plynie hladko, aj keď je v ňom veľa príznakových slov. Nielen pre ne (pre ich osvetlenie), ale aj pre zosobnenie dávnych čias môže byť dieťaťu užitočná aj príjemná prítomnosť staršieho spoločníka, ktorý tie časy poznal sám, či z bezprostredného rozprávania v rodine.

-sub-

Pat Moonová: Toto nesmieš čítať. Pinkine najtajnejšie tajomstvá

Bratislava, Regent 2003

Preklad Ida Čierna

K Tajnému denníku Adriana Mola od Sue Townsendovej, Angus, bozk a trapasy a Som OK, nemám bikiny od Louise Rennisonovej  pribudli zápisky ďalšej pubertiačky. Pinka má v svojich dvanástich rokoch starostí až-až. Mení školu a do ich čisto dámskej rodiny zrazu vtrhol chlap, ktorého narábanie s kladivom, skrutkovačom a inými pracovnými nástrojmi vyvoláva u jej mamy (mimochodom len o 16 rokov staršej ako Pinka) nadšenie, ako keby bol akčným hrdinom. Pinkino žiarlivé intrigovanie voči maminmu priateľovi, láska k ,,prisvojenej“ starkej, priateľstvo so spolužiačkou Cassie a vrúcny vzťah k zajacovi vytvárajú podhubie pre množstvo vtipných situácií. Okrem zábavy kniha nenásilne a láskavo vychováva k tolerancii,  zodpovednosti a láske.

-bi-

Lessmann, C. B.

Kamošky II. Bláznivá puberta

Ružomberok, Epos 2003

Preklad Dagmar Mehešová

Druhý diel rozprávania o experimentálnom penzióne, kde bývajú dievčatá v  byte a samy hospodária, veľmi realisticky vykresľuje životné príbehy obyvateliek. Všetky sú pubertiačky ako vyšité. Autor veľmi výstižne a hodnoverne opisuje ich vnútorný svet a vzťahy, kontrast medzi tými, ktorí žijú v usporiadaných rodinách, a osamelosťou dievčat z penziónu. Magda, Laura, Jazmína i Nicola si počínajú na vlastnú päsť. Často narazia, lebo ich nemá kto vystríhať, v každom prípade sú však prirodzené a úprimné, a to je dnes tiež už hodnota, ktorú nestretávame na každom kroku.

-gro-