50 rokov Poľnohospodárskeho družstva Mestečko 1958 - 2008 - Gejza Sádecký - Neľahké polstoročie

Gejza Sádecký

Neľahké polstoročie

Gejza Sádecký

50 rokov Poľnohospodárskeho družstva Mestečko 1958 – 2008

Dohňany – Zbora, Ametyst 2008

Na prvý pohľad sa môže zdať, že v knihe o družstve kdesi v Púchovskej doline, ktoré si pripomína 50 rokov od svojho vzniku, čitateľa nečaká nič zaujímavé. Nie je to celkom tak – ak nie zaujímavé, tak iste podnetné a poučné čítanie ponúka táto regionálna história tŕnistej cesty družstva od začiatkov kolektivizácie k postupnej prosperite, ako aj jeho ,,udržania sa nad vodou“ v nepriaznivých minulých rokoch. Tento dobový obraz Slovenska, kde sa dejiny prelínajú so súčasnosťou, sa podobral spracovať z iniciatívy vedenia družstva Gejza Sádecký. Hoci sa kniha sústreďuje na históriu družstva v Mestečku, týka sa všetkých JRD v Púchovskej doline, ktoré sa neskôr stali (a sú doteraz) súčasťou družstva Mestečko. Spájali ich ťažké začiatky, kým nenastúpila technika, nepostavili vhodné objekty, odlišovali ich len miestne podmienky a ľudia, ktorí ich zakladali a viedli. Preto najskôr autor predstavil prvé pokusy o združstevňovanie v doline (1949 – 1958). Potom sa venoval začiatkom družstva v Mestečku, neskôr procesu zlučovania družstiev do väčších celkov (vzniklo najväčšie družstvo v okrese) a neskôr aj odrazu spoločenského pohybu  (VPN) na družstve i novým pomerom v súčasnosti. V jednotlivých vývojových etapách družstva sa venoval autor dosahovaným výsledkom, charakteristike rôznych typov činností vrátane pridruženej výroby, sociálnej starostlivosti, oceňovaniu členov družstva, rozvoju kultúry, športu, investíciám výstavbe atď.

Kniha je dokumentom i odkazom pre nasledujúce generácie, sú v nej prehľadné tabuľky, schémy, prehľady funkcionárov, mimoriadne udalosti (požiar, zosuvy pôdy, snehová kalamita...) a bohatá fotodokumentácia. Fakty, úradné materiály, správy G. Sádecký oživil spomienkami a rozhovormi s členmi a bývalými i súčasnými funkcionármi družstva a vytvoril tak zaujímavú ,,kroniku družstva, ktoré prežilo“, a to celkom úspešne od roku 1958 dodnes.

Knižka je svojráznym obrazom zápasov ľudí s drsnou prírodou, nepriazňou počasia, neraz i neprajnosťou jednotlivcov, ale predovšetkým o premene myslenia a stotožnenia sa s novou formou vlastníctva, ktoré aj v tejto doline prinášalo neraz problémy vo vzťahoch. Mnohí, ktorí nesúhlasili so združstevňovaním, časom zistili, že možno žiť ľahšie a už sa nikdy nevrátili k drobnému hospodáreniu. Kniha ukázala, že cesta k stabilite a prosperite nie je ľahká, postavenie a dobré meno družstva treba jednoducho ,,odrobiť“. Dosiahnuté výsledky PD Mestečko hovoria za všetko a sú príkladom i povzbudením pre iné družstvá, ktoré zápasili a zápasia  s nepriazňou doby.

Zuzana Galovičová