04.03.2005

8 biblioglosár 2004

Biblioglosár

Michael Crichton: Dravec a obeť

Bratislava, Ikar 2003

Preklad Jozef Kot

Americký bestsellerista Michael Crichton má oproti mnohým iným bestselleristom nespornú prednosť: jeho empatia s literárnymi postavami je charizmaticky presvedčivá, odtienená v charakteroch i motívoch – čítanie tohto autora je akiste vždy originálnym zážitkom. Jack Forman, odborník na populačnú biológiu, ktorý vyvinul počítačový program simulujúci vzťah medzi dravcom a obeťou, je práve tak človekom veku technológií, ako aj človekom, ktorý naozaj nešablonovite prežíva krízu po vyhodení zo zamestnania, keď sa stane mužom v domácnosti, a keď mu laboratórium postupne kradne i manželku. Všetky vonkajšie ohrozenia, sprisahania chamtivých mafií a nemilosrdne hry, v ktorých život nič neznačí, však nerobia z neho len akčného hrdinu, ale literárnu postavu. Aj v laboratóriu ľudských myšlienok sa môžu zrodiť zbrane proti človeku, práve tak ako sa v laboratóriu samoreplikačnej nanotechnológie zrodili mikrobiotické baktérie, ktoré mimo laboratória môžu predstavovať ozajstnú hrozbu pre život.

-ah-

Rudolf Čižmárik: Nahé nohy. Výber z ľúbostnej a erotickej lyriky

Bratislava, Alexandra 2003

Jar si zvyčajne pýta viac lásky ako iné obdobia, takže, ak už na jej požadovačné otázky nebudete vládať odpovedať akciou, môžete sa „dobíjať“ odpoveďami básnika. Nech žijú verše písané  v zurčiacom vzrušení, rečou očí, v akordoch krvných strún, s horiacou ružou, napokon i s obojstranným zápalom sŕdc!

-rm-

František Vnuk: Príručný slovník kresťanstva

Bratislava, Smaragd 2003

Ide o heslá z oblasti dogmatiky, morálky, cirkevných dejín, biblických vied, liturgiky, katechetiky, kánonického práva, svetových náboženstiev či ekumenizmu. Sú zozbierané z inojazyčnej literatúry tohto druhu a obohatené o slovenské náboženské fakty. Informačnú hodnotu dodávajú knihe aj viaceré zoznamy a prehľady v jej závere (pápeži, ekumenické koncily, cirkevní otcovia a učitelia cirkvi, cirkevné sviatky, organizácia cirkvi na Slovensku, náboženské rozvrstvenie sveta, encykliky a zahraničné cesty súčasného pápeža).

Môžeme len súhlasiť s autorom, že kniha nepatrí medzi nadpriemerné lexikografické diela po formálnej, ako aj obsahovej stránke, ale pomôže pri získavaní základnej orientácie vo svete kresťanskej a katolíckej problematiky.

Zuzana Hašková