05.05.2006

8 biblioglosár 2006

Marcia Willetová: Šum príboja

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2006

Preklad Tamara Chovanová

Nový Willetovej príbeh o zložitých ľudských vzťahoch a osudoch sa odohráva na pobreží juhozápadného Anglicka. Hlavná hrdinka Isobel si tu po rušnej kapitole svojho života našla u starej dámy Mathildy Rainbirdovej ubytovanie. Keď nadobudla životnú rovnováhu, Mathilda zahynie v mori. O dom v prekrásnom zálive prejavili záujem dedičia. Spoločné zbližovanie mladej dievčiny Tessy, vdovca a dôchodcu Willa, bývalej školskej dozorkyne Beatrice a Isobel prináša mnohé zaujímavé situácie. Román Šum príboja nezaostáva v ničom za prekladmi troch predchádzajúcich autorkiných kníh.

-lč-

Daniel Šmihula: Štát a medzinárodný systém

Bratislava, Veda 2005

Knižný debut mladého vzdelaného politológa sa zaoberá vývojom a vzájomnou podmienenosťou štátu v minulosti i súčasnosti. Autor nachádza viacero veľmi odlišných období v doteraz plošne hodnotenom staršom medzinárodnom poriadku a dokazuje, že pojem predvestfálsky systém je príliš zjednodušujúci. Za najpravdepodobnejšiu podobu svetového poriadku budúcnosti považuje koordináciu veľkých štátov a regionálnych integračných zoskupení. Kniha sa vyznačuje poctivým zmapovaním všetkých relevantných prameňov k uvedenej problematike.

-ech-

Kathryn Smithová: Psík nezbedník

Bratislava, Fragment 2006

Preklad Zuzana Mertusová, ilustrácie Bob Bampton

Je až na neuverenie, aké úžasné formy môže leporelo získať! V edícii Vydavateľstva Fragment Posuvné obrázky po Zvedavom húsatku vyšiel Psík nezbedník. Posuvné obrázky znamenajú, že leporelový list sa podľa šablóny môže rozdvojiť, povytiahnuť a uprostred sa objaví ďalší užší obrázok s veršíkom. Stredový obrázok zvyčajne prekvapujúco dopĺňa overšíkované rámujúce obrázky. Nuž a viete čo to robí s deťmi? Žiaria im očká, od úžasu čo menšie poskakujú a rapotajú, čo väčšie spôsobnejšie híkajú. Všetky sa však so svojím objavom rozkladania potrebujú pochváliť rodičom, veď je to ako otváranie trinástej komnaty, komnaty s pokladmi. Psík Bobík je veľký nezbedník, vybral sa prostred noci, kde ho nečakal nik. Koho stretol a čo zažil dozvie sa ten, čo obrázky, leporelo rozloží. Pre zaujímavosť: posuvné leporelá boli vytlačené v Číne.

-msch-