Boj o prežitie ako oddych

Boj o prežitie ako oddych

Michael Connelly

Advokát zo zadného sedadla

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2006

Preklad Patrick Frank

„Viete, aký je rozdiel medzi sumcom a advokátom? Jeden je slizký, hnusný tvor, čo sa živí svinstvom na dne, a ten druhý je obyčajná ryba.“  Touto hádankou detektív losangeleskej polície výstižne vyjadruje svoj opovržlivý vzťah k Michaelovi Hallerovi a ostatným právnikom. Za to, že povolanie advokáta patrí medzi najneobľúbenejšie na svete, môžu právnici podobní hlavnému hrdinovi tohto thrilleru. Michael Haller pôsobí v L. A. ako právnik so súkromnou praxou. Dobre vychádza so svojimi dvoma ex-manželkami, miluje svoju dcéru, spláca dom s výhľadom na oceán a občas si vyrazí na baseballový zápas. Jeho špecializáciou je trestné právo, zaoberá sa však prípadmi drobných zlodejov, dílerov drog a prostitútok. Tentoraz narazí na veľkú rybu, mladíka z bohatej rodiny obvineného z napadnutia a pokusu o znásilnenie prostitútky. Haller vycíti životnú príležitosť. Postupne začnú vychádzať na povrch ďalšie podrobnosti prípadu a všetko je oveľa zložitejšie. Dokonca vyšetrovanie naznačuje Hallerovu vinu. Musí použiť všetky dostupné prostriedky na odhalenie pravdy a očistenie svojho mena. Dovtedy bezohľadný a dravý advokát, pre ktorého vina či nevina klientov nebola podstatná, zaujímala ho jedine ich solventnosť, výška  honoráru a pozornosť médií, postupne mení svoj postoj. Hallerova premena je len čiastočná, priveľmi je poznačený peniazmi a úspechom. Trest v podobe výčitiek svedomia by mal byť preňho dostatočným ponaučením.

V najnovšej knihe Micheala Connellyho sa teda nestretnete s Harrym Boschom, hoci dej sa odohráva v Los Angeles. Autor sa sústredil viac na prácu sudcov, prokurátorov a advokátov. Určite nebudete sklamaní príbehom odhaľujúcim právnickú mašinériu. Michael Haller je aj napriek negatívnym vlastnostiam sympatickou postavou. Bude zaujímavé sledovať, či sa stane hlavným hrdinom aj ďalších Connellyho príbehov.