03.07.2007

Afgánsky chrt - Bryony Harcourt-Brownová - O psoch a ľuďoch

Brownová

Na otázku – kto je najlepší priateľ človeka – platí dvojznačná odpoveď: kniha a pes. Preto knihy o psoch by mali tento vzťah ešte zdvojnásobiť. Túto rovnicu potvrdzuje aj celá edícia malých monografií psích plemien z vydavateľstva Fortuna, ktorej časť vám teraz predstavíme.

Zároveň upozorňujeme, že vydavateľstvo Fortuna zmenilo svoje obchodné meno na Fortuna Libri, spol. s r. o. Ak budete mať záujem o tieto príručky, bližšie informácie nájdete na adrese: Fortuna Libri, spol. s r. o.

Zadunajská cesta 8

851 01 Bratislava

tel.: 02/68204700

fax: 02 68204729, 40

e-mail: fortuna@fortuna.sk

Ak ste majiteľom čistokrvného psa, pravdepodobne vo vašej knižnici niektorá z takmer štyroch desiatok doteraz vydaných monografií nechýba. Ak okruh svojich najlepších priateľov ešte len chcete rozšíriť o štvornohého, určite vás zaujme Nová encyklopédia psov z tohto vydavateľstva. Jej autor Bruce Fogle je medzinárodne uznávaný odborník na psov, na ich správanie, výcvik aj veterinárnu starostlivosť. V encyklopédii pomerne podrobne predstavuje 420 najobľúbenejších plemien. Úvod venuje práve vzťahu človeka a psa, ktorý má v histórii celkom racionálne zdôvodnenie. Vo viacerých arabských krajinách kultúrne tradície a náboženstvo neuznávajú psa ako spoločníka, pokladajú ho za ,,nečistého“, no paradoxne väčšina vyšľachtených dostihových a poľovných psov s najstarším rodokmeňom, ako perzský a arabský chrt majú arabský pôvod. Samostatnú kapitolu autor venuje psom v službách človeka ako záchranár, slepecký sprievodca či spoločník osamelých ľudí. Keď sa zoznámite so všeobecnými vlastnosťami psov, môžete si začať vyberať plemeno, ktoré je najvhodnejšie pre vaše domáce pomery.

Bryony Harcourt – Brownová

Afgánsky chrt

Preklad Eva Horová

Reprezentatívny, krásny a pôvabný afgánsky chrt je známy vysokou inteligenciou a takmer ľudským výrazom. Charakteristickou vlastnosťou tohto prírodného loveckého psa pochádzajúceho z Afganistanu je jeho hrdosť, ku ktorej patrí slobodný duch a nezávislé myslenie. Napriek tomu sa však dá ľahko vycvičiť a je poslušný, treba však pritom rešpektovať jeho osobitú povahu a vnímať ho ako seberovného spoločníka. Nie je múdre „ohýbať“ vôľu pravého afgánskeho chrta podľa predstavy majiteľa, skôr treba naučiť sa ho akceptovať. Loví pomocou zraku, a nie čuchu. Vo svojej pôvodnej domovine tento pes pravidelne pozoroval horizont skúmavým pohľadom a hlásil objekty, ktoré ľudia vo svojom zornom poli nevideli. Preto jeho pohľad a výraz býva v štandardoch popisovaný ako „dívajúci sa cez“ človeka, čo je významným znakom individuality tohto plemena. A ešte jedna zaujímavosť: afgánske chrty majú povesť „voňavých psov“. Je to spôsobené nezvyčajným znakom tohto plemena – produkciou pachu zo žliaz po stranách líc.