Miroslava Bilačičová
15.07.2011

Aj ja teba - Maxim E. Matkin - Milovať a byť milovaní

Milovať a byť milovaní

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2010

Po trojročnej odmlke Matkin vydáva nový román! Stále anonymný autor so zvláštnym pseudonymom Maxim E. Matkin získal obrovskú popularitu svojím prvým internetovým, neskôr aj knižne vydaným románom Polnočný denník (2002). Po ňom nasledovali ďalšie romány Láska je chyba v programe (2004), Mexická vlna (2005), Mužské interiéry (2007) a napokon v tom istom roku vyšla kniha Miluj ma ironicky. Všetky riešia životné situácie a problémy bežných ľudí, odohrávajú sa najmä v Bratislave, ale určite nás „chytia“ svojou presne mierenou iróniou, ľahkým štýlom písania a „matkinovským“ nadhľadom.

Matkin nám znovu naservíroval dávku životných právd vo svojom svete, tentoraz skrytých pod názov mierne provokačný a dvojzmyselný Aj ja teba. Čo si predstavíme pod touto vetou? Intímne vyznanie, urážku, či výzvu, vyberme si... Ako hovorí autor v úvode, je to vyznanie, a nielen o manželstve a rodičovstve, nielen o túžbach a bývalých láskach a nielen o minulosti, ktorá ovplyvňuje súčasnosť, ale najmä a opäť o vzťahoch. Každý človek niečo skrýva, a tak niekedy musíme ísť do minulosti, aby sme pochopili prítomnosť, niekedy musíme niekoho opustiť, aby sme sa k nemu dokázali vrátiť.

Dej sa znovu odohráva zväčša v Bratislave, i keď sa ocitneme aj v Martine a Tatrách, kde hrdinovia prózy Arne, Darja, Júlia a Nataša riešia svoje každodenné starosti. Arne tajne odchádza za svojou dávnou životnou láskou, Júlia pri rekonštrukcii domu objavuje kostry z druhej svetovej vojny a do toho sa ešte mieša ťažká komunikácia Júlie s jej pubertálnou dcérou Natašou, ktorá radšej používa meno Chloe.

Celým textom sa prelínajú ženské aj mužské pohľady na ženský a mužský svet, lásku a vzťahy. Román Aj ja teba je milá oddychovka, ktorá pohladí dušu, spríjemní chvíľky pohody a určite zanechá dobrý dojem. A keď dočítame poslednú stránku, znovu si uvedomíme, že potrebujeme milovať a byť milovaní.