Aj kone sa hrajú – Roman Brat – Ušľachtilá hviezda

Ušľachtilá hviezda

Bratislava, SPN – Mladé letá 2010

Hrdinský príbeh mladej kaskadérskej kobyly Viktórie, život koní na Muránskej planine, marenie mafiánskych praktík, priateľstvo a podpora verzus rivalita a súboj, tieto a mnohé ďalšie témy sú osnovou udalostí novej knihy Romana Brata, ktorá by mohla zaujať osem až desaťročných čitateľov.

Ako sa vraví, autor neponechal nič na náhodu. Na čitateľa si pripravil arzenál osvedčených prostriedkov. Príbeh je rozprávaný z pozície zvieracieho hrdinu, kobyly Viktórie. Čitateľ sa môže dať unášať jeho príjemne plynúcou pravidelnou sínusoidou. Bez výraznejších výziev a stimulov, ktoré by od neho očakávali zvýšené úsilie. Charakterovú kresbu hrdinov, ich vnútorné emocionálne prežívanie, myšlienkové pochody autor zaznamenáva v jednoduchom ľahko zrozumiteľnom tvare. Sklamania, pochybnosti a strach striedajú úspechy, radosť a nakoniec i víťazstvo. Z mladej kobylky sa očakávane, hoci podľa názorov niektorých protagonistov príbehu i neočakávane, stane filmová hviezda. Je to odmena za výkon a námahu, no aj „morálna satisfakcia“ za ušľachtilé skutky. Skrátka, je to alternatíva k typicky rozprávkovému víťazstvu v boji so zlom. So zlom v podobe neprajníctva i so spoločenským zlom v modernom, mafiánskom „kostýme“.

Autor vedie čitateľa „za ruku“: využíva formu modelových príkladov, vzorcov. Viktóriin príbeh má veľa spojitostí s publicisticky konštruovaným rozprávaním a pripomína populárne profilové texty o „star“.

Viktória je na prvý pohľad (najmä podľa jej súpera, „hviezdy na výslní“, kaskadérskeho koňa El Diabla) nezaujímavým čudom a votrelcom. Život sa s ňou nemazná. Odlúčená od domáceho prostredia, od rodiny musí začať bojovať s každodennou a nie veľmi vľúdnou realitou. Má okolo seba tím priaznivcov a poradcov, no tiež sokov a neprajníkov. Musí prekonať extrémne ťažké podmienky: naučiť sa v neobvykle krátkom čase kaskadérske kúsky, vyhrať konkurz do filmu, aby zachránila celé výcvikové stredisko, ktoré chce zlikvidovať mafiánska skupina. Silná záťaž, zodpovednosť, tlak a očakávania, to je známy stresový kruh – autor ho využíva ako prostriedok na udržanie napätia.

Kniha je nenáročným čítaním. Má šancu zaujať širšie záujmové spektrum detí.