Veronika Folentová
19.08.2008

Ako na hojdačke – Beata Bazalová – Jedenásť dní na hojdačke

Jedenásť dní na hojdačke

Jedenásť dní na hojdačke

Beata Bazalová: Ako na hojdačke, Senica, Arkus 2008

Jednoduché, nenáročné, oddychové, nezaujímavé... To sú len niektoré prívlastky, ktoré môžeme spájať s knižným debutom slovenskej autorky Beaty Bazalovej. Jej román obsahuje množstvo autobiografických čŕt a odkazov. Autorka aj hlavná hrdinka Hana má dve dospievajúce deti a je učiteľkou slovenského jazyka a literatúry. Práve vplyvom svojho zamestnania vnáša Beata Bazalová do knihy učiteľský akcent, ktorý však nie je vždy prínosom. Sústreďuje sa najmä na hlavnú dejovú líniu – dejom čitateľa sprevádza Hana, ktorá po rozvode vychováva svoje dcéry Luciu a Zuzanu. Počas jedenástich dní sa jej život od základov zmení, tak, ako to už vo väčšine románov venovaných ženám býva. Vydá sa za taxikára Dominika, unesú jej dcéru Luciu, bývalý manžel Peter súhlasí s liečením z alkoholizmu, Hana stratí priateľku, nového manžela a nakoniec aj ideály a svoj starý život.

Bazalová nastoľuje aj témy spojené s mladými ľuďmi, konštatuje, že študenti už nemajú dobrý vzťah k škole a radšej vyhľadávajú inú zábavu: „Chvíľami mala pocit, že ich už nič nebaví, že by sa najradšej neučili, sedeli doma pred počítačom alebo DVD prehrávačom, brázdili ulice a navzájom sa okukovali.“ (s. 10) Týmto spôsobom však čitateľovi len nezaujímavou formou predhadzuje všeobecne známy problém, ktorý však ďalej nerozoberá. Snaží sa načrtnúť aj ťažkosti vzťahu rodičov s dospievajúcimi deťmi prostredníctvom Hankinej sestry Klaudie a jej dcéry. Tento dobre sa vyvíjajúci a zaujímavý motív však ostáva taktiež nedotiahnutý.

Veľkým nedostatkom románu je jeho obyčajnosť, miestami až frázovitosť. Čitateľ má často pocit, že bol napísaný na „jeden šup“ bez opätovného preštylizovania, prečítania či opráv. Niekedy pôsobí až školsky, slohovo - či už pri opisoch osôb, prostredia, prírody alebo počasia. Autorka neobohatila príbeh dynamickým stvárnením ani umeleckou obraznosťou. Práve dynamika alebo obrazy využité pri opisoch mohli textu pridať na príťažlivosti a literárnej hodnote.

Čitateľ môže v knihe spozorovať rôzne odkazy a symboly vlastné Paulovi Coelhovi: zameranie sa na ženskú silu a schopnosť prekonávať problémy, nadprirodzené sily, výklady snov, tarot. Autorka hrdinkám pripisuje schopnosti videnia budúcnosti prostredníctvom snov, čím veľmi pripomína Coelhovu Čarodejnicu z Portobella.

Román Ako na hojdačke je vhodný na letné čítanie. K moru, na kúpalisko, cestou na dovolenku. Nehľadajte v ňom hlbší odkaz či filozofiu. Ide o jednoduché čítanie s troškou erotiky, troškou napätia a troškou myšlienky.

Veronika Folentová