Lýdia Čelková
20.08.2010

Ako táboriť. Sprievodca prírodou - Lynn Brunelle

Lynn Brunelle: Ako táboriť. Sprievodca prírodou

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2010. Preklad Eva Budjačová

Knižka je šikovnou príručkou pre tých, čo chcú prenocovať v záhrade, či táboriť vo voľnej prírode. Naučí detských čitateľov veľa užitočného i praktického v súvislosti s prírodou. Deväť „náučných“ kapitol s nápaditými ilustráciami (Brian Biggs) sa začína od plánovania výletu a zoznamu toho najpotrebnejšieho v batožine. V nasledujúcich kapitolách už pokračuje vlastné táborenie a „život“ v prírode. Zoznámite sa s rôznymi typmi stanov, návodom ako vybudovať ohnisko, správne zapáliť oheň, variť v pahrebe a samozrejme s tým, ako nasýtiť hladných táborníkov bez chladničky a komory. Autorka pripravila vzorový jedálny lístok pre kemp alebo záhradu a zvlášť pre táborenie v prírode. Prehľadný zoznam obohatila o jednoduché a chutné recepty na raňajky, obed a večeru i s radami, ako jedlo uchrániť (napr. aj pred medveďom).

Kapitola o zručnostiach naučí deti, ako viazať uzly a nestratiť sa v prírodnom prostredí (orientácia podľa slnka, hviezd, prírodných ukazovateľov, značiek), resp. čo robiť, keď sa stratia. Cenná je kapitola o počasí (ako vznikajú oblaky, vetry), aj s informáciami, ako sa chovať v extrémnom počasí a predpovedať počasie podľa viditeľných zmien (obloha, dym, mesiac, hmyz, žaby, čajky). Autorka priblížila aj nočnú oblohu pre každý mesiac, k súhvezdiam pripojila príbehy z mytológie a pre zábavu i povahové črty ľudí podľa znamení.

Nasledujúca časť ponúks veľa zábavných projektov, experimentov i prácu s terénnym denníkom, kde sa dokumentujú rôzne táborové aktivity – pohľad do rybníka, mora, jazierka, lesa, lisovanie rastlín, zhotovenie slnečných hodín, piktogramov, sadrových odliatkov, kamenných chrobákov, tkaných pavučín, obrázkov či šperkov. Záverečnú kapitolu tvoria zábavné hry. V dodatkoch sú zaradené hádanky stôp („kto tadeto šiel“) a táborový spevník s registrom.

Praktický sprievodca Ako táboriť je užitočným radcom i praktickým pomocníkom pre všetkých, ktorí chcú cez prázdniny spoznávať prírodu.

Lýdia Čelková