16.06.2015

Ako uloviť mamuta - Katarína Škorupová

Tretí diel série Naše hrôzyplné dejiny s názvom Ako uloviť mamuta. Po stopách lovcov mamutov (Vydavateľstvo Slovart 2014) sa vydáva do staršej doby kamennej na území Slovenska. Knihu ilustrovala Katarína Slaninková a po Róbertovi Beutelhauserovi, ktorý napísal predchádzajúce tituly, autorskú štafetu prebrala Katarína Škorupová. Séria nadväzuje na úspech knižnej edície Hrôzostrašná história britského autora Terryho Dearyho. Spoločným cieľom všetkých kníh je sprístupniť históriu deťom zábavne a  hravo prostredníctvom rôznych foriem (úryvky z  denníka postavy, články z  novín, karikatúry, humorné ilustrácie, komiksy a kvízy).

Po stopách lovcov mamutov sa pomocou časostroja vydá detektív Brzda. Poverí ho tým excentrický milionár Paleolitopolis a obom sa ten nápad stane osudným: uviaznu v minulosti, v ktorej, paradoxne, nájdu naplnenie svojich životov. Čitateľ má pritom možnosť absolvovať s nimi wellness pobyt v hoteli Neandertális v Aqua SPA Gánovce, kurz lovcov mamutov, exkluzívnu šou Miss Venuša Paleo a prečítať si deklaráciu práv pravekého dieťaťa. Štýl knihy je pútavý, vtipný aj zrozumiteľný. Historické fakty, ktoré v prípade praveku spočívajú väčšinou v názvoch nálezísk, v nájdených artefaktoch a v periodizácii, sú zvýraznené dostatočne a prehľadne. Knihe sa podarilo aj takmer nemožné: dokázala prekonať anonymitu a beztvárnosť praveku, problém, ktorý nesmierne sťažuje naše vnímanie tejto periódy, pretože ju nedokážeme uchopiť cez osud konkrétneho človeka. Niektoré hádanky však nie sú celkom prepracované, ich pointa nie je celkom jednoznačná. Osobne by som privítala aj lepšiu štruktúrovanosť knihy, aj keď rozloženie textu sa, samozrejme, odvíja od preslávených dearyovských predlôh. Avšak tou brožovanou väzbou by bolo možné zabiť nielen mamuta, ale aj leva jaskynného. Väzba knihy je nepoddajná, bolo nesmierne únavné držať ju otvorenú, chrbát sa nechce podvoliť. Ináč je určená deťom od deväť rokov, ale vôbec neurazí ani dospelého. V prvom rade si v nej s úžitkom aj pôžitkom môžu listovať žiaci základných a  stredných škôl, ktorým môže poskytnúť mnoho relevantných informácií.