Alica a... Dosť dobrá baba - Karen McCombieová - Háklivé témy pre háklivý vek

Háklivé témy pre háklivý vek

Karen McCombieová

Alica a... Dosť dobrá baba

Bratislava, Vydavateľstvo Fragment 2005

Preklad Zora Sadloňová

V tejto časti zo série príbehov o trinásťročnej Alici predkladá autorka závažnú tému šikanovania v škole. Čitateľovi – hrdinkinmu rovesníkovi – ju odhaľuje celkom nenápadne, až tajnostkársky, tak ako sa voči tomu problému zvyčajne stavajú tí, ktorých sa v skutočnosti dotýka. Obeť radšej všetko ututláva, nikomu nič nevyzradí, aby sa jej prenasledovatelia na nej ešte viac nevyvŕšili. Aj tento príbeh autorka rozohráva akýmisi žánrovými obrázkami zo života v rodine a v škole. Alica má dve staršie sestry Linn a Jazmínu a mladšieho bračeka Tor a každý z nich má plno priateľov, ktorí sa navzájom poznajú, keďže dievčatá chodia do tej istej školy. Tor je zatiaľ so starkou a štvornohými miláčikmi doma, okrem škrečka, zajaca a dvoch psov patrí do ich domácnosti aj päť mačiek. Otcovi sa práve veľmi nedarí v jeho obchode s bicyklami, ale nechce prenášať starosti na deti, hoci nie vždy to zvládne. V takýchto okamihoch deti oveľa viac túžia po tom, aby sa mama vrátila zo svojich dlhodobých ciest, na ktoré sa vybrala, aby si splnila svoje cestovateľské sny.

Takýto model rodiny bez jedného rodiča, v tomto prípade mamu čiastočne nahrádza stará mama, autorka situuje do ,,polorozpadnutého domu“ v severnej časti Londýna Crouch Endu, aby zdôraznila nie veľmi utešenú sociálnu situáciu. Napriek neradostným, skromným podmienkam súrodenci Loveovci žijú ako ostatní ich rovesníci, neraz sa škriepia pre hlúposti, mnohé nepríjemnosti pred otcom radšej zatajujú a keď treba, svorne držia pokope. Aj finančné problémy vedia dievčatá vyriešiť samy, Linn si nájde brigádu v butiku a Alica sa uchádza o prácu v obchode s darčekmi. Lenže Jazmína, ktorá si potrpí na módne výstrelky, sa odrazu začne správať akosi čudne, blicuje zo školy, v sobotu prišla neskoro v noci domov, v jej šatníku pribudli doplnky, ktoré si z vreckového nijako nemohla kúpiť. Alicu upozorní Jazmínin kamarát, že ju dokonca videl na ulici, ako sa potácala, akoby bola opitá. Alica to nenechá len tak, musí prísť veci na koreň, ale nechce tým zaťažovať otca. V škole náhodou zistí, že Jazmínu šikanujú jej dve spolužiačky. Nemôže však nič urobiť, pretože Jazmína ju presvedčí, že najlepšie je o tom mlčať. Zvrat nastane, keď Jazmínu prichytí pri drobnej krádeži majiteľka darčekového obchodíka, kde na skúšku nastúpila Alica. Jazmína sa ku všetkému prizná svojim súrodencom a celý problém sa im podarí vyriešiť bez toho, aby otcovi pridali ďalšie starosti.

Autorka hrá s čitateľom otvorenú hru – bez zbytočného moralizovania a psychologizovania – až po záverečné poučenie. Hoci je jej príbeh až veľmi priamočiary, tým skôr presvedčí mladých čitateľov, že ani oni nie sú neohrození, veď šikanovanie nie je len literárna téma.