Príťažlivé čítanie pre tínedžerov

Karen McCombieová

Alica a... Dosť dobrá rodinka

Alica a... Dosť dobré rande

Preklad Milada Butková

Bratislava, Fragment 2005

Cieľovou skupinou seriálu Alica a... vydavateľstva Fragment sú tínedžerky. Prvá knižka z nej – Dosť dobrá rodinka predstavuje hlavnú hrdinku, trinásťročnú Alicu, ktorá píše slohovú úlohu pre svoju mamu, pretože s nimi nežije a veľmi jej chýba. Jej najstaršia sedemnásťročná sestra je taká precízna, že pôsobí ako sedemdesiatročná, druhá sestra je stále mimo a najmladší braček si myslí, že je vesmírny kadet a neuveriteľne miluje všetky zvieratá – preto ich majú plný dom. Alica je podľa vlastného úsudku najnormálnejšia, no ako sama vraví – ,,chce to veľa driny“. Hlavným motívom, rámcujúcim celý príbeh, je zháňanie narodeninového darčeka pre otca. Za štrnásť dní musí Alica stihnúť nielen pripraviť darček, ale aj dokončiť zabudnutý dejepisný projekt, riešiť trapasy so sestrami a hlavne nestratiť svojho malého bračeka a popri tom sa postarať o nové dievča v triede. Volá sa Kyra a  spočiatku je veľmi drzá a nepríjemná. Navyše jej chlapec snov Alfie o ňu nejaví takmer žiadny záujem, napriek tomu, že Alica vyvíja až nadmerné úsilie, aby upútala jeho pozornosť. Nakoniec sa pokazí aj to, čo už bolo isté. Aký darček Alica pripravila otcovi, to sa dočíta každý sám.

Dosť dobré rande je príbeh, ktorý voľne nadväzuje na predchádzajúcu knihu, ale možno ho čítať aj samostane. Hlavným leitmotívom sa znova stáva otec, ktorý si začal žehliť džínsy a košele, češe si nagélované vlasy dozadu a zatvára sa, keď telefonuje. Alica a jej sestry usúdia, že ich ocko by si určite takto nešiel sadnúť na pivo s inštalatérom, ako im tvrdí. Musí v tom byť nejaká žena. A keďže ich mama je stále na cestách, musí to byť niekto iný. Preto existuje len jedno možné riešenie – sesterská špionáž, ktorá síce nie je najčestnejšia, ale pravdu musia odhaliť. Alica však, ako v predchádzajúcom príbehu, musí vyriešiť aj iné problémy – bola by rada, keby sa jej ľúbostný život dal konečne do pohybu tak ako jej priateľke Kyre. Zažije trapas pri schôdzke naslepo a zistí, že jej braček je šikovnejší ako všetky tri sestry dovedna. Koniec je vypointovaný naozaj nečakane a veľmi vtipne a zanecháva výborný dojem po prečítaní.

Obe knihy, napriek tomu, že nežiadajú náročnejšieho mladého čitateľa, sú príjemným spestrením knižnej ponuky pre mládež.