Mara Stanková
18.11.2014

American Wife - Curtis Sittenfeld

Curtis Sittenfeld (1975), známa americká autorka bestsellerov, sa v knihe American Wife (Noxi 2014, preklad Hana Tichá) inšpirovala životom bývalej prvej dámy USA Laury Bushovej (1946). Vytiahla z neho najmä okamihy bulvárneho charakteru a obohatila ich detailným vykreslením psychiky hlavnej hrdinky.

Protagonistkou románu je Alice Lindgrenová, slušné dievča z malomestského prostredia. Ako sedemnásťročná spôsobila dopravnú nehodu, ktorá navždy poznačila jej život. Čas však všetko upokojí a s hrdinkou sa stretávame o desať rokov neskôr ako s knihovníčkou na základnej škole. Stretáva rozmaznaného a na prvý pohľad arogantného Charlieho Blackwella, muža z dobre situovanej rodiny s veľkými politickými ambíciami. Začína sa vzťah, v ktorom bude Alice nútená prehodnocovať nielen svoju lásku k nemu, ale najmä otázku pravdy. Keď sa Charlie stane prezidentom, Alice ako prvá dáma stojí po jeho boku, hoci vlastný národ i takmer celý svet ho odsudzuje.

Konflikt v románe pozorujeme vo viacerých rovinách – protiklad súkromného života s tým verejným, ktorý napäto sledujú médiá i politickí rivali, láska k manželovi verzus povinnosti vzornej prvej dámy a, samozrejme, Alicine vlastné chyby, ktoré na ňu bulvár bez váhania vytiahne. Alice sa tak ocitá vo svete, do ktorého nielenže nepatrí, ale cíti sa v ňom obmedzovaná. A tak sa samostatná a odvážna žena, ktorá sa nikdy nebála povedať, čo si myslí, občas stáva usmiatou figurínou mávajúcou do objektívov fotografov. Alice je neustále vystavená skúškam svojej lojality. Je však aj silnou osobnosťou, snažiacou sa zachovať si vlastnú tvár nielen ako mediálnu masku, ale najmä ako odraz svojich názorov.