30.03.2006

Anjeli nespia - Barbora Kardošová - Sami sebe anjelmi

Sami sebe anjelmi

Sami sebe anjelmi

Barbora Kardošová: Anjeli nespia

Bratislava, Ikar 2005

Barbora Kardošová  vyštudovala scenáristiku, debutovala románom Šialene milovaná (Trencia 2000) o tridsiatničke Róze a je autorkou scenára k filmu pre mládež Amálka, ja sa zbláznim. Láska, smrť, erotika a dobrý koniec v kombinácii so schopnosťou vybudovať príbeh, dívať sa na veci s troškou recesie a humoru a pisateľskou zručnosťou, vytvárajú v jej novom románe všetky predpoklady zaradiť sa medzi bestsellery.

Irma sa sama odsúdila na samotu. Nevyrovnala sa s odmietnutím muža, ktorého mala rada, a nezbavila za pocitu viny za smrť svojho synovca. Izolovala sa od rodiny a všetku svoju lásku venuje svojim trom mačkám. Cvičí jogu, mení zamestnania. Občas zo svojho bytu pozoruje Muža s bielymi vlasmi v susednom dome a skúša uhádnuť, kto je a čím je. Muž s bielymi vlasmi je Adam. O Irminej existencii ani netuší. Trápi ho pocit viny za smrť milovanej ženy.  Siahla si na život a on, lekár, ju nedokázal zachrániť. Nevie si to odpustiť a zmyslom jeho života sa stáva práca. Títo dvaja by sa nikdy nestretli, keby nezasiahli anjeli v podobe štvorročného chlapčeka a jeho krásnej mamy. Aj keď, povedzme rovno, pri prvom stretnutí ako anjeli nevyzerali. S Irmou sa zoznámili kuriózne, každé ráno ju počas meditácie vyrušil rev vzpierajúceho sa Jima cestou do škôlky. Keď to po týždni nezvládla a vybehla dohovoriť nemožnej matke, tá jej v afekte dala dieťa, aby ho teda zaviedla do škôlky ona, a zmizla. Irma tak prežila deň s roztomilým stvorením a niečo sa v nej zmenilo...

Adam sa s Jimom a jeho vystrašenou mamou stretol na pohotovosti. Príťažlivá Lala bola rovnako osamelá, ako títo dvaja nešťastníci. Bola letuškou, žila vo Francúzsku, nezvládla manželovu neveru, rozviedla sa vrátila na Slovensko. Usilovala sa uživiť syna, ale iba prekladmi sa to nedalo, a tak upratuje v jednej francúzskej domácnosti. Samotu prekonáva sexuálnymi úletmi. Jimova choroba začala priateľstvo Laly a Adama, Jimovo dožadovanie sa ďalšieho stretnutia s Irmou, bolo začiatkom priateľstva Laly a Irmy. Bolo len otázkou času, kedy sa stretne Irma s Mužom s bielymi vlasmi.

Kardošová na jednoduchom príbehu odkrýva zranené duše, ktorým chýba odvaha odpustiť samým sebe a žijú umelé životy. Až Lala svojou mladosťou, živelnosťou a túžbou po láske v nich prebudí tak dlho potláčanú prirodzenú chuť života. Autorka si pri dokresľovaní charakterov pomáha akýmisi filmovými strihmi, obrázkami snov. Kým Irma  je v svojich snoch Batmanom a zachraňuje ľudí,  Lale sa sníva o leteckých katastrofách a milovaní. Adam sa svojich snov bojí, pred spánkom uniká do virtuálneho sveta počítačových hier. Ich sny sú kľúčom k ich oslobodeniu sa od minulosti. Dokážu to až všetci spolu, priateľstvo otvára ich ubolené duše a vytvára im priestor, aby otvorili staré rany a pozreli sa na ne novými a najmä viacerými očami. Pochopia, aké fajn je nebyť na všetko sám, opäť dávať, ale aj dostávať.

Aj čitatelia dostanú  odmenu: parádnu dávku emócií.

Antonia Bednáriková