Recenzia
27.06.2008

Anna Inn v hrobkách sveta. Sumerský mýtus o Inanne, ktorá porazila smrť - Olga Tokarczuk - Tajomstvá na rôzny spôsob

Tajomstvá na rôzny spôsob

Tajomstvá na rôzny spôsob

Olga Tokarczuk

Anna Inn v hrobkách sveta (Sumerský mýtus o Inanne, ktorá porazila smrť)

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2008

Preklad Karol Chmel

Ďalšia kniha zo série moderných spracovaní mýtov vychádza zo sumerského mýtu o Inanne od prvej autorky svetového písomníctva, kňažky boha Nanmu Ennuduanny. Táto najstaršia literárna pamiatka za zachovala iba vo fragmentoch písaných klinovým písmom. Olga Tokarczuk posúva príbeh do antiutopicky ladeného prostredia veľkomesta. Autorka skombinovala príbeh o Anne In, ktorá zostúpi do podzemia, do hrobiek, kde žije jej sestra, aby ju oslobodila, zničila smrť a získala moc nad týmto svetom, s textom o stvorení človeka. ,,Hoci možno len akoby víťazí bohyňa nad smrťou. Po špičkách piesku do útrob temnoty  živel  života nádherná Inanna odíde, aby sa vrátila v kruhu, čo do nás vpísal vrásky...“

Príbeh vyňala z konkrétneho času a priestoru. Môžeme sa domnievať, že sa nachádzame v Ure, Uruku, Eridu, Lagaši alebo Kiši, tak sa volali najstaršie mestá na svete, sumerské mestá, stvorené ešte pred vznikom písma. Ak ich nestvorili bohovia, tak iste bohorovní a sebaistí usporiadatelia a manipulátori vecí. O nich je tento príbeh, o nich a prekračovaní hranice, čo nikdy nezmizne. Hrdinka chce prekročiť túto hranicu medzi životom a smrťou, láskou a nenávisťou, priateľstvom a zradou. Jej príbeh je o schopnosti obetovať sa, aby sa stalo nesmrteľným to, čo o nesmrteľnosť nestálo, ani si ju nezaslúžilo. Namiesto Inanny sa stáva nesmrteľným mesto, ktoré ju pohlcuje svojím mechanizmom. Ústami priateľky Anny Inn Niny Šubur a vrátnika jej temnej sestry je stroho vyrozprávané to, čo sa večne opakuje. Annainannainannainannainannain.... je nezastaviteľný cyklus. Anna  In je „in“ zeme, života, smrti i večnosti. Hoci manažéri mesta sú bohmi, ich všemocnosť zlyháva, dostávajú sa na okraj. Olga Tokarczuk tento známy príbeh obohatila množstvom detailov. Vopred daný sujetový oblúk vypĺňa svojskými postrehmi o výzore postáv a prostredia, v ktorom sa pohybujú. Ťažko rozhodnúť, či pre výsledné vyznenie je podstatnejšia predloha textu, alebo jej konkretizované stvárnenie; reflexívno-poetické rozprávačstvo. ,,Nič si nezachová svoj tvar,“ píše autorka, preto treba začínať stále odznova...

 Miloš Ferko