Antonia Bednáriková
10.12.2018

Aprílové dievča – Martina Solčanská – O falošnom Princovi

O falošnom Princovi

O falošnom Princovi

Martina Solčanská: Aprílové dievča, Bratislava, Ikar 2007

Prijímačky a prvý ročník na strednej škole sú veľmi náročné a keď sa k tomu pripletie Amorov šíp, je to veru na pováženie. Vie o tom svoje aj hrdinka debutu slovenskej autorky Martiny Solčanskej (1981). Hoci sa zdalo, že o nádhernom chalanovi, ktorý do nej vrazil a premiestnil jej zmrzlinu z kornútka na tričko, môže len snívať, nájde ho v septembri v svojej triede. A z vysnívaného princa sa stane Princ skutočný. Andrej Princ.

Bibiána býva spolu s rodičmi a rodinou maminej sestry. V dome sú štyri baby vo veku od sedem do osemnásť a dvaja chalani, čo zaručuje, že v tejto rodine neprichádza nuda do úvahy. Najmä, keď sa polovica deciek zaláskuje. Ich rodina je tradičná s jasne definovanými hodnotami a rozdelenými rolami. Deti síce nenadchýnajú domáce povinnosti a skorá večierka, ale vedia, že práci sa nevyhnú a o čase príchodu domov aspoň vyjednávajú.

Celkom iný je Andrej. Prisťahoval sa z Bratislavy po rozchode rodičov iba s matkou a sestrou. Otec urobil politickú kariéru, má peniaze aj vplyv. Andrej sa hrá na rebela, chodí za školu, neučí sa, fajčí, vytáča mamu aj profákov, len aby naštval a zamestnal otca. Dobre však vie, že sa mu všetko prepečie, lebo tatko ho zo všetkého vyseká.

Bibiánini rodičia nejasali, keď sa o vzťahu dozvedeli, ale randiť jej nezakázali. Zákaz nastal až keď prasklo, že Andrejova sestra fajčí trávu. Bibiána prvý raz vážne poruší rodičovský zákaz a so svojou láskou sa schádza tajne.

Autorka priznala, že román napísala ako dvanásťročná a po dvanástich rokoch ho len jazykovo a štylisticky upravila. Kladom príbehu je autentickosť uvažovania ôsmačky, jazyk, dialógy, atmosféra v triede, debaty v dievčenskej izbe. Horšie je to už s výstavbou textu a schematickými postavami (usilovné chudobné dievča z vidieka a zlý bohatý chlapec z mesta, múdra a svedomitá sesternica sa nedostane na medicínu, ale jej bohaté spolužiačky so zlými známkami do školy prijmú a i.).

Aprílové dievča je príjemným spestrením skromnej knižnej ponuky pre tínedžerky, aj keď ho dnešné dievčatá budú možno brať už ako trochu historický. Zrejme len ťažko pochopia, že súčasné dievča s rovnakými problémami, ako majú ony, nemá telefón.

Antonia Bednáriková