Zuzana Chlebová
07.08.2012

Architektúra – poézia tvaru, rytmu, svetla - Rastislav Bero - Poézia architektúry

Poézia architektúry

Banská Bystrica, PRO 2012

Editorom a  autorom obrazovej publikácie Architektúra – poézia tvaru, rytmu, svetla je architekt a umelecký fotograf Rastislav Bero, medzi ktorého knižné úspechy patrí tiež vydanie dvoch obrazových kníh Banská Bystrica – krása architektúry (2003) a Slovensko z krásy zrodené (2004). Bero sa vo svojej najnovšej publikácii zameriava na estetické princípy architektúry. Zvolenú tému spracováva v troch samostatných častiach: tvar, rytmus, svetlo. Ťažiskom je kvalitný obrazový materiál, pôsobivé fotografie architektonických skvostov historickej, ako aj súčasnej architektúry na Slovensku a v Čechách, na ktorých dominuje najmä zachytenie detailov architektonických prvkov. Autorove zábery reflektujú zážitok pri pohľade na diela a upozorňujú na zaujímavé kompozičné hry vyvolané rôznymi výrazovými prostriedkami. Vďaka Berovým podmanivým záberom máme možnosť rozjímať nad krásou harmónie či chaosu tvarov, farieb, plôch a línií. Každú z troch spomenutých hlavných častí uvádzajú stručné sprievodné texty troch architektiek: Beaty Polomovej, Silvie Bašovej a Andrey Urlandovej. Poetický nádych tohto knižného diela dotvárajú úryvky z Citadely od Antoina de Saint-Exupéryho. Autorom grafického návrhu knihy je Rastislav Bero. Jeho pôvodnú predstavu upravil a dopracoval významný predstaviteľ slovenského grafického dizajnu Robert Brož, autor vyše 900 grafických návrhov kníh a plagátov, ktorého práce veľmi dobre poznajú bibliofili a exlibristi. Výnimočná osobnosť slovenskej typografie 20. storočia, Robert Brož, sa vydania svojej poslednej knihy, žiaľ, nedožil.