Recenzia
14.06.2006

Artur a Minimojovia - Luc Besson - Céline Garcia - Chlapec, tajomstvo starého otca a... chaos

Céline Garcia

Chlapec, tajomstvo starého otca a... chaos

Luc Besson – Céline Garcia: Artur a Minimojovia

Bratislava, SPN – Mladé letá 2006

Preklad Zuzana Szabóová

  Artur je desaťročný chlapec obdarený veľkou fantáziou. Trávi prázdniny u starej mamy na vidieku. V dome s tajomnou izbou po starom otcovi, ktorý jedného dňa ešte tajomnejšie zmizol.

Arturov starý otec bol cestovateľ. Putoval pláňami Afriky a priniesol si odtiaľ veľké množstvo zaujímavých predmetov, množstvo zážitkov – a tiež i podivné dva milimetre vysoké bytosti, zvané Minimojovia. Malý národ sídli v záhrade domu. Vstup do jeho ríše je možný prostredníctvom rituálu, záhadu ktorého Arthur odkrýva pomocou šifier v deň svojich desiatych narodenín.

  Akurát a presne na deň včas – pretože na scénu vstupuje bezohľadný veľkopodnikateľ Davido, ktorý chce starej mame kvôli neplateniu účtov zhabať domček. Pomôcť by mohol iba rubínový poklad, ktorý však starý otec ukryl nevedno kam.

Aby bolo možné nájsť poklad, je potrebné nájsť starého otca. Aby bolo možné nájsť starého otca, je nutné vydať sa k Minimojom. Lebo zašifrovaný odkaz ukazuje práve tam.

Karty sú teda rozdané a cesta sa začína...

  Napínavý príbeh vo vcelku zaujímavých kulisách sledom rýchlych dobrodružstiev akiste zaujme množstvo malých čitateľov. Žiadne efekty však nezastrú skutočnosť, že text je  z literárneho hľadiska veľmi slabý, ale inak sú Luc Besson a Céline Garcia akiste skvelí scenáristi a režiséri. V úpornej snahe priblížiť sa desaťročnému čitateľovi dokonale splývajú s jeho skúsenostným obzorom. Boje Minimojov s nepriateľmi vyznievajú ako chaos detských šarvátok, dcéra kráľa Minimojov, hrdá princezná Selénia, sa správa ako tínedžerka začiatku 21. storočia. Zrozumiteľnosť balansuje na hranici primitívnosti, verne zachytená naivita detských hrdinov nezodpovedá situáciám v akých sa ocitajú, takže riešenia sú často väčšmi skratovité než skratkovité. Vážna záležitosť sa odvíja v štýle hry. Vierohodnosť príbehu je zrušená, respektíve redukovaná na základný sled akcií, reakcií, základných podnetov a detsky neohrabaných potknutí. V texte sa Minimojovia a na ich veľkosť zmenšený Artur vyhýbajú obrovskej dážďovke, radcom kráľa tohto národa je však učený, pravdepodobne dvojmilimetrový krt... Isteže, rozprávka je rozprávka a fantastika je fantastika. Každý čo len trocha skúsenejší autor však vie, aká krehká je ilúzia a ako ľahko ju možno zmeniť na bezduchý chaos. 

  Písať PRE desaťročné deti, neznamená písať a myslieť AKO desaťročné deti. Ale ono... tu asi ide o to, že písmenká vôbec nie sú podstatou. Knižka je len predkrmom pred animovaným veľkofilmom svetoznámeho režiséra, navyše Artur už funguje aj ako hrdina počítačovej hry...

Miloš Ferko