Andrea Dénešiová
12.09.2011

Atlas současných interiérů - Markus Sebastian Braun – Michelle Galindová

Kniha ponúka prehľad najmodernejších projektov súčasného štýlu mnohých svetových architektov. Zachytáva nielen štruktúru budovy, ale aj celkové interiérové vybavenie s prepracovaním do najmenších detailov. Projekty sú umeleckým dielom, no zároveň zohľadňujú účelové zameranie, teda v najväčšej možnej miere sa v nich prelína úžitkovosť a estetickosť. Kniha plná umenia predstavuje výsledky tvorivého prístupu voči priestoru, materiálom, svetlu, s uplatnením rôznych invenčných detailov, kontrastov, ale vždy s dôrazom na ich využitie. Z trendov bytových interiérov sa aj u nás uplatňujú rozľahlé priestory, jednotlivé zóny bytov sú oddelené len farebne, materiálmi, jednoduchými priečkami. Z materiálov prevláda drevo, sklo, koža, plexisklo, kameň, betón, bridlica, ušľachtilá oceľ.

Veľkoplošné obchodné priestory zväčša pripomínajú galériu s umeleckými predmetmi, napr. v Boutique Lancel sú na chrómových policiach vystavené kabelky. V londýnskom Emperor Moth dizajnéri vychádzali z multifazetového reflexného stanu s inštalovanými zvieratami, postavami „akoby v pohybe“. V rekonštruovanej parížskej reštaurácii Germain je najnápadnejším prvkom žltá socha ženy prechádzajúca stredom interiéru od prízemia až do druhého poschodia, kde z podlahy vyčnieva už len hlava. Hotel Ritz Carlton Sharq Village and Spa v katarskej Dauhé bol založený v klasickom vidieckom štýle Perzského zálivu, prelínajú sa v ňom tradičné orientálne architektonické prvky zvýrazňujúce vidiecku atmosféru a komorné prostredie. V spoločenskom centre v Lilas v Paríži autori prepojením farieb dodali priestoru energiu a mladistvý vzhľad. V knižnici Andrého Malrauxa, v budove v blízkosti rieky, prvky interiéru korešpondujú s vodným tokom súbežne s nábrežím. V detskom domove Cent Quatre vnútorná záhrada kompenzuje industriálnu zónu okolia. Stánok Audi IAA návštevníka okamžite vtiahne do priestorov veľtrhu vďaka koľajniciam a mostíkom. V kúpeľných priestoroch VitaSol v Bad Salzuflene je kúpanie spojené s welness, pričom sú využité transparentné a hladké prechody teplých materiálov, špeciálne svetelné efekty. Vysokou invenciou sa vyznačuje projekt, podľa ktorého sa zmenila bývalá práčovňa na podnik čajovej majsterky Ju Chuej-ceng (Maison des 3 thés) so zachovaním tvaru čínskych domov a využitím tehlovo-betónovej budovy z 30. rokov. Vznikol priestor, v ktorom sa harmonicky mieša čínsky a európsky charakter architektúry.

Okrem veľkoplošných priestorov upútajú čitateľa najmä riešenia kúpeľní, terás. Pri viacerých interiéroch vychádzali z ich pôsobenia na psychiku návštevníkov či používateľov. Detská zubná ordinácia obrovskými nástennými maľbami znázorňujúcimi podvodný svet, vlnami plynulo prechádzajúcimi do stropu zbaví malého pacienta strachu pred ošetrením.

V 500-stranovej knihe s 500 projektmi interiérového dizajnu nechýbajú dispozičné plány a pôdorysy. Kniha zaujme nielen profesionálov, ale aj tých, ktorí hľadajú nápady na modernizáciu svojho bytu či domu, prípadne sa zamýšľajú nad vhodnou kombináciu farieb, alebo osvetlenia a doplnkov.