Patrícia Lachová
31.12.2009

Atramentové srdce. Atramentová krv. Atramentová smrť - Cornelia Funkeová - Atramentová trilógia

Atramentová trilógia

Atramentová trilógia

Cornelia Funkeová: Atramentové srdce, preklad Monika Brečková. Atramentová krv, preklad Eva Melichárková a Katarína Széherová. Atramentová smrť, preklad Katarína Széherová. Bratislava, Vydavateľstvo Tatran 2009

Pred polrokom sa objavila na našom knižnom trhu krásna kniha – Atramentové srdce. Keď posurfujete po internetových stránkach a prečítate si reakcie -násťročných na atramentovú trilógiu, zistíte, že nemecká bestseleristka Cornelia Funkeová má na Slovensku už celkom slušný fanklub, najmä však čoraz viac čitateľov.

Na medzinárodnom knižnom veľtrhu v Lipsku tento rok v marci prvý raz udelili Medzinárodnú cenu mladých čitateľov. Prvé miesto získalo práve Atramentové srdce. Dovoľte odcitovať pár riadkov charakteristiky, ktorá sa opakuje na viacerých slovenských internetových stránkach: „Atramentové srdce je nádherne vyrozprávaný príbeh o knihe, o zázraku čítania a o význame, ktorým príbehy obohacujú náš život. Kto z nás si neželal, aby ožili jeho obľúbené postavy z knihy? V Atramentovom srdci sa tento sen stáva skutočnosťou. Meggie, Mo, ale aj ostatní za to zaplatia vysokú cenu. Nádherný rozprávkový svet a temná zloba kráčajú ruka v ruke a zdá sa, že spočiatku sa zlu darí o čosi lepšie. V Nemecku sa Atramentové srdce dočkalo už 23. vydania, a keď sa príbeh prehupol cez oceán, neušiel pozornosti Hollywoodu a stal sa celosvetovým bestsellerom.“

Človek počúva od staršej generácie – Harryho Pottera nečítam, Atramentové srdce nečítam, ani Pána zlodejov... Chyba, dospeláci! Neviete, o čo sa pripravujete. V prípade Harryho Pottera musíme byť autorke vďační určite aspoň za dve veci – naše deti znovu čítajú, aj tie, ktoré donedávna iba sedeli pred televízorom alebo počítačom, a všetci – mladí i starí – všetky vekové kategórie, sme dostali do daru neznámy nový svet. To isté možno povedať aj o Cornelii Funkeovej – tiež nám darovala nový svet, a nie jeden. V Pánovi zlodejov (Ikar 2004) iné Benátky, v Dračom jazdcovi (Vydavateľstvo Slovart 2008, 2009) cestu okolo sveta na dračom chrbte až do Himalájí, a v Atramentovom srdci prienik dvoch svetov – nášho a knižného. Azda môžeme prezradiť základnú zápletku – veď prvý diel je už pol roka na pultoch kníhkupectiev – Mortimer, ktorého dcéra Meggie oslovuje iba Mo, má neuveriteľný dar – niekedy prekliatie: keď číta nahlas knihu, niektoré postavy z nej sa môžu ocitnúť v našom svete, ale rovnováha nesmie byť porušená! A tak niekto z nášho sveta zmizne v knihe. Presvedčil sa o tom na vlastnej koži, už desať rokov žijú bez mamy. Úžasná zápletka umožnila autorke rozvinúť nekonečné množstvo dobrodružstiev.

Začiatkom decembra sa dostali do predaja aj ďalšie dva diely trilógie – Atramentová krv Atramentová smrť. Spolu s prvým dielom tvoria aj po výtvarnej a estetickej stránke prekrásny červeno-zeleno-modrý komplet a zároveň ideálny darček pod stromček. Príbeh sa dramaticky komplikuje, obsahuje všetko, čo má správny príbeh mať – zloducha, krásneho princa, nádherné ženy, múdre ženy, obdivuhodné ženy (niekedy je to tá istá), mladú rodiacu sa lásku, vernú trvajúcu lásku, a to všetko sa odohráva vo svete, kde žijú škriatkovia, stromy rastú až do neba, hniezdia na nich modré aj ohnivé víly, z močiarov vykúkajú rusalky, ak zatúžite čosi napísať, pero vám podá váš vlastný sklený mužík... Môžete sa báť s Meggie, zamilovať s Faridom, trpieť s Mortimerom, chvieť sa, čo zase zíde na um Fenogliovi. Najlepšie na tom je, že nepotrebujeme Mortimera ani iného predčítača, aby sme sa tam dostali. Stačí otvoriť knihu, druhú, tretiu... a vojsť do čarovného sveta Cornelie Funkeovej.

Film napriek hviezdnemu obsadeniu (Brendan Fraser, Paul Bettany, Helen Mirren...) zostal knihe veľa dlžný. Traja spomínaní herci spoľahlivo a kvalitne zahrali svoje úlohy a v podstate naplnili predstavy čitateľa knihy, ale zvyšok obsadenia bol nesprávny, v Hollywoode sa netrafili. Najvážnejším prešľapom je záver filmu, odlišný od knihy, končí sa happyendom, akoby filmári už nemali v úmysle nakrútiť ďalšie dva diely. Režisér (alebo scenárista) ich možno nečítal, ináč by nemohol odolať pokušeniu preniesť do obrazu všetky lákavé možnosti, ktoré trilógia ponúka.

Patrícia Lachová