Petra Nemčoková
30.07.2009

AŽ. Posledná žirafa v okne - Péter Zilahy

Péter Zilahy: AŽ.Posledná žirafa v okne

Bratislava, Kalligram 2008. Preklad Renata Deáková

Posledná žirafa v okne je zmesou reportáže, dokumentu aj hravej beletrie. Zilahy píše knihu ako abecednú reflexiu na udalosti v Srbsku. Pomocou autobiografie nás ľahko vťahuje do demonštrácií v Belehrade. „Lynčovanie visí vo vzduchu. Pendreky švihajú, sekajú hmlu na malé obláčiky pary. Je čas zamyslieť sa nad tým, čo tu vlastne hľadám, namiesto koho tu som a namiesto koho ma budú mlátiť do kotrby?“ Autor vo svojej knihe dáva priestor hovorovej reči, a tým dosahuje autentickosť knihy. Kniha možno tým pôsobí ako surový, neotesaný kameň, ale práve to jej dáva punc pravosti.

Napriek tomu, že autor píše o nepríjemných udalostiach nestráca humor ani nadhľad. Svoju úvahu prepája s vlastným detstvom a dospievaním, ktoré vtipne priliehajú k dejinným súvislostiam. „Moje pohlavné dospievanie bolo ovenčené smrťou komunistických diktátorov. Môj prvý sexuálny zážitok sa kryl so smrťou Mao Ce Tunga, pohrýzla ma Diana zo škôlky. Keď zomrel Tito, začal som mutovať, pri Brežnevovi som mal polúciu.“

Autor sa hrá so slovíčkami, abeceda ho vedie jeho mysľou až k výslednej forme knihy. Každá kapitola sa začína písmenom abecedy, každá reflexia je odrazom jeho myslenia. Každé slovo sa spája s udalosťou alebo konkrétnou osobou. Jeho hlavnou postavou je on sám. „Z neba sa neprestajne čosi valí na čítanie, s výchovným, alebo informatívnym charakterom. Kedy, kam ísť na demonštráciu, na zaujímavé podujatia, prejavy, komiksy, výzvy so sexuálnym podtextom, ceduľky z nebies: »Pomôž policajtovi, zmláť sa sám!«“

Autorovo smutno-vtipné rozprávanie dokreslené fotografiami a kresbami pripomínajúcimi komiks, ktoré výborne ladia s jeho kreatívnym slovným pingpongom.

Napriek tomu, že kniha sa začína písmenom A a končí písmenom Ž, autor nedáva odpoveď na otázku, kto bol zlý a kto urobil chybu. On len rozpráva svoj príbeh, zabáva nás a necháva premýšľať.

Petra Nemčeková