07.05.2009

Banská Štiavnica na starých pohľadniciach - Ivan Herčko - Pestrý, premenlivý svet

Pestrý, premenlivý svet

Ivan Herčko

Banská Štiavnica na starých pohľadniciach

Bratislava, Vydavateľstvo DAJAMA 2008

Edícia Mestá na starých pohľadniciach vydavateľstva DAJAMA efektívne pomáha zviditeľňovať Slovensko, históriu a krásu slovenských miest, šíriť vedomosti o architektonických a technických pamiatkach v našich mestách. Staré pohľadnice z konca 19. a začiatku 20. storočia, z obdobia secesie, majú pre súčasných recipientov zvláštne čaro. Stavia na ňom aj publikácia venovaná ,,striebornému mestu", zapísanému do Zoznamu svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO – Banskej Štiavnici. Kniha prináša predovšetkým pohľadnice z prvej polovice 20. storočia. Vstup do tejto prekrásnej publikácie tvoria panoramatické pohľadnicové fotografie z rokov pred vypuknutím 1. svetovej vojny i z obdobia jej trvania. Staré pohľadnice uchovali rozličné pohľady nielen na dominanty mesta – Starý zámok, Nový zámok alebo Radničné námestie s kostolmi a radnicou – ale aj viaceré pamiatkársky cenné meštianske domy. Nájdeme tu aj pohľadnicu súsošia Svätej Trojice z námestia pomenovaného podľa neho. Autor publikácie nezabudol ani na dobové pohľadnice jednotlivých mestských častí, fabrík, hút a šácht. Zvláštnu sekvenciu venoval presláveným tajchom – umelým vodným nádržiam na dažďovú a snehovú vodu, ktoré zabezpečovali pohonnú energiu na odčerpávanie spodnej vody zo šácht a štôlní čerpacími zariadeniami skonštruovanými podľa návrhov otca a syna Hellovcov. Je to dávny technický zázrak, porovnateľný so svetoznámym holandským systémom vysúšania poldrov pomocou odčerpávania vody veternými mlynmi. Kniha má nielen vysokú vzdelávaciu hodnotu, ale je aj vhodným knižným darom, dokonca aj do zahraničia.

Milan Kenda