Príbeh o dôležitom boji

Príbeh o dôležitom boji

Beowulf

Prerozprával E. Talbot Donaldson

Bratislava, Fragment 2007

Preklad Martin Zbronský

Pôvodných 3182 aliteračných veršov typických pre starogermánsku epiku (v takej forme bola  napísaná táto báseň z ranného stredoveku oslavujúca bojové hrdinstvá) by si už asi nevychutnal nik z nás, a tak nám ostáva príbeh. Statočný bojovník a netvor, hrdina a nepriatelia. Pôsobivé detaily, podmanivá tonácia reči postáv i samého deja. Talbot Donaldson podľa môjho názoru pomerne citlivo uchopuje obradnosť a ritualizáciu rozprávania. Neosekáva Beowulfa na sled pohybov, ponecháva miesto i odbočkám, retrospektívam a opakovaniu zvyšujúcemu slávnostnosť textu. V útlej knižočke, ktorá samozrejme vonkoncom neašpiruje na označenie „kritické vydanie“, sa našlo dokonca miesto pre poznámkový aparát.

Napriek tomu z hľadiska výrazovej stránky textu sa k čitateľovi dostala len kostra, no dostatočne mohutná na to, aby obdivovala i vzbudzovala obdiv, zvádzala k nespočetným napodobeninám. Obluda Grendel a urodzený Beowulf sú drak a svätý Juraj legiend, prípadne drak a princ z rozprávok. Nemýľme sa, ani sám Beowulf nie je pôvodným zdrojom, len jednou z nespočetných zastávok na ceste pradávneho mýtu Indoeurópanov o boji uranického (nebeského) princípu so zemským (chtonickým). Súvislostí, podobností a príkladov by dali nájsť desiatky, ak nie stovky, viacero motívov i postáv pozornejší čitatelia nemôžu nezachytiť v severských ságach a nemeckých Niebelungoch a potom sprostredkovane v Tolkienovom Pánovi Prsteňov. Nejdem však ďalej a hlbšie. Ako laik v anglickej histórii zbabelo vycúvam. Vzdám poctu tisíckam štúdií o klenote ranostredovekej anglosaskej literatúry a naplno si vychutnávam dej. Odvaha, vernosť, česť, neústupnosť, tvrdohlavosť.

,,Duša opustila jeho hruď, aby vyhľadala osud mužov verných pravde,“ píše sa v závere.

A my si pripomeňme, že Beowulfovo hrdinstvo nespočívalo v skutkoch, pri ktorých predvádzal svaly a rýchle pohyby, ale v nevyhnutnej akcii na záchranu spoločenstva.

Aj preto bolo tomuto hrdinovi, na rozdiel od jeho moderných nasledovníkov v podobe supermanov, dopriate dožiť sa nielen nesmrteľnosti, ale i staroby.