Biblica. Biblický atlas

Biblica. Biblický atlas

Praha, Fortuna Libri 2007

Editor Barry J. Beitzel

Redakciou Knižnej revue, chvalabohu, už prebehlo tisícky kníh – niektoré sa mihli, iné preklusali, iné so vztýčenou hlavou pochodovali, a boli aj také, s dôstojným pomalým krokom, monumentálne a unikátne. Zvlášť vianočný čas je charakteristický výpravnými, štedrejšími publikáciami, ktoré si aj od čitateľa vyžadujú dávku štedrosti, ale zväčša sa to vyplatí, lebo takéto publikácie len tak ľahko nezájdu, alebo len tak ľahko znovu nevykuknú kdesi v antikvariáte; sú to celoživotné trvalky, človek k nim môže mať vzťah ako k obľúbenému kusu nábytku svojho vnútorného priestoru. Zaiste však grafická krása takýchto kníh patrí k ozdobám aj toho vonkajšieho a bola by škoda hrať len na rub mince a povýšiť text nad líc, nad ostatné zložky knihy. Už na prvé listovanie encyklopedicky komponovanými stranami sa nás zmocňuje pocit, akoby sme vchádzali do netušenej izby, na vrchné, hádam nadľudské poschodie, pocit vznešenosti a nadčasovosti, veď dokáže strhnúť, ohúriť a nadchnúť dokumentárnymi a umeleckými fotografiami, vyprovokovať záujem mapami a výrezmi máp i spresňujúcimi tabuľkami, vravieť osobitou rečou ilustrácií a reprodukcií diel svetového výtvarníctva, sochárstva a svetovej architektúry. Človek môže žasnúť, ako už na prvý pohľad je naša planéta preniknutá nábožnosťou vyplývajúcej z knihy, podľa ktorej sa vlastne volajú všetky knihy...

Medzi skvosty posledného obdobia knižnej ponuky, medzi knihy nekaždodenné, patrí aj veľkoformátová, plnofarebná, šesťtostranová Biblica s podtitulom Putování sociálními a historickými reáliami biblických zemí a s množstvom superlatívnych prívlastkov, ktoré pekne v sebe zhrnula veta na zadnej strane obálky: Nejdokonalejší a nejúplnější současný průvodce Biblí (predajná cena sa pohybuje do 3000 Sk).

Spojenie aktuálnych sviatkov s knihou kníh by malo byť v našich stredoeurópskych končinách nielen dobrým zvykom, ale občerstvujúcim zvykom, prameňom nezabúdania, nového sebavnímania a duševnej radosti. Milióny z nás vytrhla z bytostného stereotypu, dala zmysel tam, kde nebolo nič – v jej mene sa hýbu dejiny a stala sa večnou inšpirátorkou kultúry. Biblica je sprievodcom reáliami Biblie. Spolu s teologickým, religionistickým výkladom biblických a náboženských pojmov si kladie za cieľ cez archeologické bádanie sprostredkovať faktografický opis, teda uchopiteľný rámec histórie a topografie, v ktorom sa odohrávali udalosti medzi nebom a zemou. Pre samotnú Bibliu má táto kniha funkciu kotvy: ukotvuje rozprávanie Svätého písma, čím asi mnohým čitateľom Biblie, aj tým skalným, odkrýva dosiaľ neakceptované dimenzie, lebo zväčša po nej siahajú z vnútorných pohnútok neuvedomujúc si zázemie jej skutočnosti. Pričom užitočne, práve prečítanie vedeckej paralely k príbehom, výrokom a podobenstvám svätého textu obohatí jeho vnímanie či kontempláciu, presvedčí, že dejiny Boha v ľudstve nevisia vo vzduchu za plotom na konci sveta, ale že sú to aj naše dejiny v identifikovateľných zemepisných šírkach. Lenže napriek všetkému ľudskému, toto územie je tajomné, nepreskúmateľné a symbolické – všimnime si napríklad zvláštnu zhodu počtu autorov, vedcov a bádateľov, z celého sveta s počtom novozákonných kníh (27). Kto to vlastne hovorí takouto rečou?

Osem nosných kapitol zahŕňa putovanie v čase a priestore, od prvej knihy Starého zákona Genezis po poslednú knihu Nového zákona, Zjavenie svätého Jána, známe ako Apokalypsa. Trvá zhruba 1500 rokov, ale tematicky, z pohľadu výskumu, sa viaže k javom a udalostiam desaťťisíce rokov starým (k paleolitu); nuž a z pohľadu moderných metód, využitých pri výskume a reflexiou napätých vzťahov Židov a Arabov, sa čas putovania predlžuje aj smerom k súčasnosti o ďalších dvetisíc rokov.

Prvá kapitola s názvom Geografie a historie biblických zemí  podáva exaktnú charakteristiku prírodných podmienok v prostredí biblických zemí (Blízky východ, oblasť stredomoria, Egypt, Sinajský poloostrov), či mapového zobrazenia, klímy, alebo pôdy a vegetácie; taktiež odhaľuje históriu týchto oblastí až od staroveku.

Druhá kapitola je zároveň prvou, ktorá priamo súvisí s knihami Biblie (Genesis a doba patriarchů). Dozvieme sa tu lokalizáciu rajskej záhrady, aj to, že podľa jednej pobiblickej tradície najväčšieho starozákonného proroka Mojžiša pochovali anjeli...

Nasledujúce štyri kapitoly (Soudcové, Králové, Proroci a spravedliví, Dobytí království) tvoria jedinečnú mozaiku prerozprávania a komentárov starozákonných kníh, historických, prorockých a vyučujúcich, prerozprávania o vyhnanstve Izraelského ľudu, o putovaní do zeme oplývajúcej mliekom a medom, ktorú Boh sľúbil Abrahámovmu potomstvu s množstvom epizód, divokých a búrlivých situácií z Egyptského a Babylonského zajatia. Dozvedáme sa, že Samson mohol vlastnou silou naozaj zboriť chrám narušením stability jeho pilierov. Na strane 305 nás môže udiviť atmosféra maľby zobrazujúcej posledného z tzv. veľkých prorokov, Daniela, spútaného a v pokojnom postoji pred siedmimi rozzúrenými levmi. Kapitola Dobytí království rozoberá históriu vzostupov a pádov Izraelského kráľovstva, budovania chrámov na Chrámovej hore v Jeruzaleme, prvýkrát Šalamúnom a druhý na troskách prvého Zerubábelom a Jéšuom, až po nadvládu Rimanov a kráľa Herodesa. Tým nás vedie už do čias Nového zákona spracovaných v dvoch posledných kapitolách: Život Ježíše Nazaretského Šíření slova s centrálnym dejinno-spirituálnym motívom života, verejného účinkovania, utrpenia, smrti a zmŕtvychvstania Ježiša Krista s podrobnou rekonštrukciou kľúčových momentov, ako boli zázraky, uzdravenia, vzkriesenie Lazára a, samozrejme, posledná večera. Dozvedáme sa, že Ježiš sa narodil v 6. – 7. roku pred tým, než začíname počítať letopočet, teda pred Kristom; roztrhnutie chrámovej opony bezprostredne po Ježišovej smrti zas symbolizuje, že spása je prístupná všetkým... V poslednej kapitole ústredné miesto patrí sv. Pavlovi a apoštolským aktivitám; končí sa interpretáciou Apokalypsy, v ktorej figuruje to, čo bolo na začiatku Biblie, teda vízia raja, tentoraz síce druhého, ale večného.

Kniha Biblica predstavuje fascinujúcu prehliadku, textovo-obrazový film, montáž faktov a umenia, zaujímavú referenciu o ploche, na ktorej sa stretáva ľudstvo s Bohom.

-rm-

Fortuna Libri, spol. s r.o.