Jana Túry Kopčová
15.08.2011

Biznis po slovensky - Drahoš Mihálek - Silná káva

Silná káva

Bratislava, Ikar 2011

Projekt Mám talent odštartoval už svoj druhý ročník. Do radu kníh, ktoré by mali dokázať, že na Slovensku sú, respektíve doteraz boli, skryté literárne talenty už patrí aj román Biznis po slovensky päťdesiatnika Drahoša Mihálka.

Knihu tvorí veľké množstvo autobiografických faktov. Autor vyštudoval zahraničný obchod, a tak ako hlavný hrdina jeho románu – Dany, začal po roku 1989 podnikať. Neskôr vstupujú „obaja“ do politiky. Autorovým zámerom je vykresliť oblasť podnikania v slovenských pomeroch v 90. rokoch 20. storočia. Kniha je rozdelená na kapitoly, ktoré tvoria prierez rokov 1989 – 1998. Skupina kamarátov založí firmu a snaží sa využiť v tej dobe málo zaplnený slovenský trh. Autor formou ja–rozprávača približuje čitateľovi atmosféru doby: „Čakal nás úžasný večer, o akom sa nám, rýchlokvaseným biznismenom s tieňom komunizmu za chrbtom, ani nesnívalo (s. 19). Biznis po slovensky – to boli podľa Drahošových spomienok zahraničné cesty do exotických krajín (Bali, Maurícius, ázijské krajiny), drahé autá, pánske jazdy spojené s litrami alkoholu a každodenné sexuálne radovánky. Pracovná sféra hlavného hrdinu sa prelína s jeho súkromím, ktoré delí medzi dve ženy (manželku Ninu a osudovú milenku Rebeku). Dva životy ho ubíjajú (aj keď nie dramaticky) a hľadá východisko, akoby z nich vykľučkoval.

Podľa názvu knihy čitateľ čaká, že román mu priblíži podnikateľské prostredie konca minulého storočia na Slovensku. Je pravda, že autor občas spomenie rozmáhajúce sa mafiánske gangy, nekalé praktiky, vyhrážky, tunelovanie podnikov, no drvivú väčšinu knihy (a to ide o dosť hrubú knihu!) tvorí opis pánskych úletov so všetkými ženami, ktoré románové postavy stretli. Čítať 344 strán o márnomyseľných chlapských zážitkoch je silná káva. Autorský štýl bravúrne a veľmi výstižne okomentoval Peter Holka (mimochodom porotca Mám talent) slovami: „V prvom rade je to pre mňa odpudivý autorov spôsob rozprávania: nabubrený štýl úžasného génia, ktorý všetko videl, všade bol, všetko vie úplne najlepšie na svete, s každým vybabre, ktorého všetky ženy milujú a zomierajú od túžby za ním, aj keď chrlí samé klišé a banálne krčmové vtipy.

Cieľom projektu Mám talent bolo objaviť nové literárne talenty, ktoré prinesú do slovenskej literatúry kvalitnú knižnú tvorbu a potešia čitateľskú obec. Po prečítaní knihy Biznis po Slovensky začínam pochybovať, či skryté talenty na Slovensku vôbec existujú...