Marta Fülöpová
13.03.2012

Bobuľa – Margit Garajszki – Peknučká Bobuľa

Peknučká Bobuľa

Malé dievčatko Bobuľa, ktorého starý otec pestuje najlepšie jahody na svete, prežíva krušné dni. Mamička odchádza do nemocnice, aby tam pán doktor pomohol na svet Bobulinej sestričke. Bobuľa zatiaľ býva u starých rodičov. Čakajú ju tu každodenné dobrodružstvá dedinského života, ktoré sú vlastne exotické: odohrávajú sa v nížine, kde ľudia pestujú zeleninu pre trh v meste. Bobuľa ide so starými rodičmi predávať paradajky a zarobí si prvé peniaze v živote, ktoré s priateľom Šafim zakope ako poklad pod stromom na brehu rieky. Spriatelí sa s Viršoň báčim, ktorý vo svojej skrinke ukrýva také množstvo Horaliek, že „musí byť dobrý človek“. Jednoduché, miestami mierne didaktické príbehy sú prerozprávané s veľkou dávkou autenticity (autobiografická motivácia je jasne čitateľná). Štýl rozprávania je detsky jednoduchý, naivne vrúcny, necítiť z neho pozérstvo ani sladkastý sentiment. Bobuľa je postavička, ktorú si malý čitateľ obľúbi a ktorej banálne zážitky sú očarujúce práve preto, lebo sa v nej ľahko možno spoznať. Bobuľa je debutom autorky. Kuriozitou je, že Margit Garajszki, pôvodom Maďarka z Maďarska, stvorila Bobuľu po slovensky. Jej záujem o písanie pre deti sa zrodil zo zvedavosti, keď počas štúdia v Bratislave zistila, že vôbec nepozná jazyk, akým sa slovenské matky prihovárajú svojim deťom. Útlu knižku na kvalitnom papieri ilustrovala Hana Naglik. Farebné obrázky sú humorné, jemne nadsadené, milé (Bobuľa je peknučká), niektoré priam lákajú deti odkresliť si ich, čo je najväčšia možná pocta pre ilustrátora detských kníh.