Jaroslava Šaková
17.02.2015

Bodaj bi! - Tomáš Ulej

KK Bagala 2014

„...slová Tomáša Uleja sú naplno ukotvené v našej každodennej realite...“

Tradícia literárnych akcií v priestoroch KC Dunaj je už väčšine bratislavských milovníkov literatúry dobre známa, ale aj napriek tomu je vždy dobré ju znovu pripomenúť a vyzdvihnúť. Lebo o dobrom sa má hovoriť. A o výnimočne dobrom ešte o to viac! Minulý rok v novembri sa krstila nová kniha aforizmov Tomáša Uleja s názvom Bodaj bi! Literárny cirkus Kolomana K. Bagalu ju uviedol do života v plnej kráse aj s krstnými rodičmi Danielou Kapitáňovou a Tomášom Janovicom. Tí knihe venovali ako darček zapečatenú obálku s prianiami, ktorú má autor otvoriť až v roku 2019. K uvoľnenej a energickej atmosfére prispeli aj pesničky hudobného hosťa, ktorým bola Katarzia – dovolím si tvrdiť, že texty jej piesní zapasovali aj k Ulejovým aforizmom. Umelci totiž vedia majstrovsky narábať so slovnými hračkami, jazyk si doslova podmaňujú, nechávajú sa unášať jeho nuansami, ale ho vedia aj nasmerovať presne tam, kde sa im to práve hodí. Ulejove aforizmy dokazujú, že aj na malej ploche slova sa dá povedať veľa – obsahujú doslova trefné hlášky, ktoré môžu byť súčasťou komunikácie medzi (nielen) mladými ľuďmi. Aj tento nápad už autor mal a pokúša sa svoju tvorbu dostať okrem kníh aj na tričká. Ako vtipne poznamenal počas krstu – ak už by sa nečítali knihy, nech sa teda čítajú aspoň tričká. Vítam túto iniciatívu otvorenia literatúry iným druhom umenia, napríklad aj tomu dizajnérskemu a výtvarnému. Knihu Bodaj bi!totiž výbornými ilustráciami doplnil výtvarník Marek Cina.

Aforizmy sú geniálnou výpoveďou o dnešnej dobe. Niekedy sa pri nich zasmejeme a inokedy skôr hlbšie zamyslíme (Mier: „Chceš mier?/ Tak nemier.“). Veľmi silné sú napríklad postrehy o láske a medziľudských vzťahoch – Ulej dokáže nájsť bod, v ktorom sa lámu, a vhodne ho zahrnúť do pointy (Jedna druhej riekla:„Máš skvelého chlapa, úplne pri ňom žiarliš.“). Autor píše o tom, čo zažíva takmer každý – o situácii v krajine, v epoche aj v priestore. Táto jeho rozmernosť nám dáva možnosť výberu – možno sa stotožníte len s niektorými jeho aforizmami, a možno naopak budete pri mnohých z nich súhlasne pokyvkávať hlavou: toto som už niekde zažil, toto mi je povedomé. Tento zvláštny pocit dejà vu nám pripomína, že slová Tomáša Uleja sú naplno ukotvené v našej každodennej realite, no zároveň sa nachádzajú vo vznešenej sfére brilantnej práce s jazykom.

Nie nadarmo sa jeden z aforizmov volá Magická sila slov. Ulej veľmi dobre vie, ako s nimi čarovať tak, aby nám vyčaril úsmev na tvári.