Elena Ťapajová
07.05.2009

Bohyňa v domácnosti - Sophie Kinsellová

Sophie Kinsellová: Bohyňa v domácnosti

Bratislava, Noxi 2008

Preklad Júlia Behýlová

„Neviem variť ani žehliť a nikdy som sa nenaučila prišívať gombíky. Ale viem reštrukturovať korporátnu finančnú zmluvu a ušetriť klientovi tridsať miliónov libier.“ Takto sa charakterizuje v úvode knihy jej hrdinka, 29-ročná úspešná londýnska právnička Samantha.

Zdá sa, že je na vrchole svojej kariéry – má sa stať spoločníčkou vo firme. Je to jej sen a je preň ochotná obetovať všetko. Neuvedomuje si, že je nenormálne byť v práci od rána do noci, cez víkendy, nemať voľný čas. Je posadnutá svojou prácou. Čas je pre ňu cennejší ako peniaze, ktoré, mimochodom, dokáže zarobiť. Takže namiesto toho, aby si bielizeň či blúzku oprala sama, radšej ju dá do práčovne, keď sa jej upratovačka spytuje, kde sú vrecká do vysávača, uvažuje, že jednoduchšie ako ich hľadať, je kúpiť nový vysávač. Nemá čas upratať si ani pracovný stôl, ani svoje vnútro... Dokonca aj lásku vníma iba ako niekoľkominútový sex medzi dvoma emailami... Lenže urobí chybu. Jedinú, ale natoľko závažnú, že má po kariére.

V zúfalstve uteká z Londýna a nedorozumenie spôsobí, že hoci nevie nič o domácich prácach, prijme na vidieku miesto gazdinej. A zázračne sa na ňu v krátkom čase a za pomoci láskavej dedinskej ženy vypracuje. Ba čo viac, zmení sa jej uhol pohľadu na život a stretne muža, ktorý jej nie je ľahostajný.

Minulosť ju však dobehne a ona sa pokúsi očistiť svoje meno. Akoby jej osud ponúkol druhú šancu. Nikdy si nemyslela, že bude váhať s jej prijatím. Navyše zasiahnu bulvárne média a zrazu je všetko úplne inak, ako si predstavovala...

Je v tom kus červenej knižnice, ale zabávala som sa. Sophie Kinsellová má zmysel pre humor a nešetrí ním. Nečudo, že jej séria kníh Senzačné nakupovanie o dievčine posadnutej nakupovaním či Dokážete udržať tajomstvo? preložili do viac ako tridsiatich jazykov a román Bohyňa v domácnosti bol roku 2006 nominovaný na British Book Award..

To, ako sa Samantha za krátky čas „vyučí“ za gazdinú a skvelú kuchárku, hoci predtým nevedela urobiť ani praženicu, je naozaj tak trochu rozprávka. Nevraviac o postavách záhradníka Nathaniela a jeho mamy. Vyváži to však tradičný suchý britský humor. Napríklad zamestnávateľov Samanthy – zbohatlíkov Trish a Eddieho nová gazdiná očarí už len tým, že hovorí dobre po anglicky a ukláňa sa im. Alebo scéna, v ktorej Samantha zbabre v prvý deň v domácnosti všetko čo môže, ale vynájde sa a radšej zaplatí za sendviče z donáškovej služby či kúpi nové šatstvo namiesto toho, čo zničila v práčke, len aby si zachovala dekórum.

Ale nie je to len o humore. Pri scéne, kde Samantha oslavuje svoje narodeniny sama v reštaurácii a z dvoch mobilov jej gratulujú mama a brat, ktorí nemali čas prísť, ale informujú ju, že jej na účet poslali sumu, za ktorú si má kúpiť darček, ma trochu striaslo. A nereálny nie je ani chaos a hektika súčasnosti, rozpady rodín a vzťahov či neschopnosť vnímať a tešiť sa. V knihe konflikt workoholizmu a hedonizmu nakoniec vyrieši asi tá povestná zlatá stredná cesta a láska. Mimochodom, obálka knihy evokuje tak trochu príručky pre začínajúce gazdinky, o ktorých sa autorka zmieňuje aj v úvode. Ktohovie, akoby Samanthin „recept“ fungoval v našej realite. Jedno poučenie je ale univerzálne: aj keď nebudete „bohyňou“, na úsmev by ste nemali nikdy zabudnúť.

Elena Ťapajová