Boj o moc a tajná služba - Vladimír Palko - Pohľady do minulosti

Pohľady do minulosti

Pohľady do minulosti

Vladimír Palko
Boj o moc a tajná služba

Prešov, Vydavateľstvo Michala Vaška 2004
Autor sa v tejto faktografickej  publikácii, ktorú predstavuje súbor článkov uverejnených v rôznych printových médiách od roku 1988 do roku 2004, zaoberá zápasom o demokraciu v postkomunistickom období na Slovensku, Kresťanskodemokratickým hnutím v politickom spektre a začlenením Slovenska do Európskej únie. V záverečných kapitolách pridáva relevantné dokumenty dôležité pre vývoj Slovenska v porevolučnom období (návrh Ústavného zákona o zrušení niektorých rozhodnutí o amnestii; Deklarácia NR SR o zvrchovanosti členských štátov EÚ a štátov kandidujúcich na členstvo v EÚ v kultúrno-etických otázkach a pod.).

Publikácia zaujímavo približuje vývoj a zákulisie politických praktík od roku 1989 po súčasnosť. Najmä v pravicovom a kresťanskodemokratickom politickom spektre je takejto literatúry veľký nedostatok, čo nahráva rôznym populistickým mýtom vládnucim v širokej verejnosti. Autor objasňuje falošné chápanie kresťanstva vnucované komunistami: „kresťan má byť bytosťou pokorne prijímajúcou neprávosť a nepokúšajúcou sa neprávosť napraviť“ (s. 238).

V. Palko touto knihou prekračuje určitú intelektuálnu a kresťanskú uzavretosť, ktorá necíti potrebu intenzívne komunikovať s ostatným svetom. Osvetľuje a najmä ucelene interpretuje mnohé súvislosti politického života, čím pomáha bežnému človeku zorientovať sa v politike Kresťanskodemokratického hnutia na Slovensku. Nevyhýba sa ani kritike súčasného koaličného partnera, Mikuláša Dzurindu, stojaceho na čele dnešnej SDKÚ. Zachytáva jeho rozporuplný vývoj kresťanského politika, ktorý do KDH vstupoval a vystupoval podľa aktuálnej politickej situácie. V neposlednom rade očisťuje meno Jána Čarnogurského, ktorému je publikácia venovaná, a naznačuje kritiku do vlastných radov za prirýchle podľahnutie verejnej mienke a slabej podpore pri jeho odchode z aktívneho politického života. Označuje ho za „otca samostatnej demokratickej slovenskej štátnosti európskej kvality“. KDH vymedzuje ako modernú konzervatívnu stranu opierajúcu sa okrem kresťanov i o mestských konzervatívnych voličov. Za charakteristické črty kresťanskodemokratickej politiky pokladá demokraciu, ľudské práva, slobodu, európanstvo, spoluprácu a kresťanské hodnoty ako hrádzu proti ľavici.

Najväčší prínos tejto knihy spočíva v objasnení vývoja kresťanskej politiky, jej demýtizáciu a pevne zapustené korene v dlhoročnom boji o slobodu spôsobom zrozumiteľným širokej verejnosti.

Michal Oláh