Recenzia
10.08.2010

Bojová technika druhej svetovej vojny - Alexander Lüdeke - K historickým epicentrám

K historickým epicentrám

Alexander Lüdeke

Bojová technika druhej svetovej vojny

Preklad Dušan Segeš

Refrén pesničky: ,,Pušky a děla, vždyť to je docela a výhradně chlapská záležitost...“ platí rovnako aj pre túto encyklopedickú publikáciu, ak jej obsah vnímame len ako defilé zbraní. Určite poteší všetkých fanúšikov rekonštrukcií historických bitiek, nehovoriac o ich aktéroch. Nájdu v nej všetky typy zbraní, ktoré sa používali (teda aj zabíjali) počas druhej svetovej vojny, usporiadané do kapitol podľa ich vojnového nasadenia: pechotné zbrane, neopancierované autá, obrnené vozidlá, delostrelectvo, špeciálne zbrane, lietadlá, lode a ponorky. Keďže nepriateľ sa vždy usiloval postaviť na bojisko účinnejšiu zbraň, tak podkapitoly sú rozčlenené podľa veľmocí, ktoré proti sebe stáli v najhrozivejšej vojne v minulom storočí – Nemecko, Taliansko, Japonsko, Francúzsko, Veľká Británia, Sovietsky zväz a USA. Len do istých kapitol zasiahli aj ďalšie krajiny, napríklad Kanada s neopancierovanými autami, Poľsko s obrnenými vozidlami, dokonca neutrálne Švajčiarsko a Švédsko s delostrelectvom. Každá zbraň je detailne zobrazená, niektoré sú dokumentované historickými fotografiami priamo z bojísk, technické parametre sú uvedené v prehľadnej tabuľke. Sprievodný komentár zasvätí čitateľa do technického vývinu zbrane, do ktorého sa zapájali najväčšie konštruktérske kapacity, ako napríklad profesor Ferdinand Porsche pri konštrukcii tankov Tiger či známy ruský letecký konštruktér Andrej Tupolev, dokonca väznený v gulagu navrhol bombardér Tu-2. Zároveň ho prevedie aj miestami, kde tieto zbrane zasahovali. Vojna, teda aj história zbraní prinášajú viacero paradoxov, nielen v osudoch konštruktérov. Meno humanistu, významného francúzskeho spisovateľa Antoina de Saint-Exupéry sa spája síce s neozbrojeným, no predsa vojnovým prieskumným lietadlom P-38 Lightning. Začiatkom druhej svetovej vojny nastúpil ako kapitán na letisko v Toulouse a patril k najodvážnejším pilotom letky 2/33. Hrdinstvo svojich kolegov-letcov opísal v knihe Vojnový pilot (1942). Napriek tomu, že už prekročil štyridsaťtriročnú vekovú hranicu vojnového pilota, získal povolenie na prieskumné lety. Hoci pre nehodu mu zakázali ďalšie lety, jeho odvaha sa mu stala osudnou. 31. júla poslednýkrát vzlietol z Korziky. Podľa svedkov jeho lietadlo po desaťminútovom súboji s dvojicou nemeckých strojov Focke-Wulf Fw 190D9 skončilo vo vodách Stredozemného mora pri pobreží Francúzska. Ak čitateľ vníma túto publikáciu len ako defilé zbraní, tak je určená pre silnejšiu polovicu ľudstva, ale ak túto časť histórie vnímame v širších súvislostiach – z hľadiska technického pokroku a v súvislosti s osudmi ľudí, ktorí tieto nebezpečné nástroje smrti vyvinuli a používali, tak má čo povedať aj nežnej časti populácie.

–báb–