Bojovník a priateľ - Anselm Grün OSB - Dávne príbehy o nás

Dávne príbehy o nás

Anselm Grün OSB

Bojovník a priateľ

Trnava, Dobrá kniha 2008

Preklad Eva Karlíková

Celé dejiny, u nás až do druhej polovice 20. storočia, bola rola muža v spoločnosti jasne definovaná. Pozostatky jej dominancie dodnes prežívajú v často „mierne ironických“ označeniach: hlava rodiny, silnejšie pohlavie a pod. O silnejúcu ženskú identitu sa prostredníctvom rôznych spoločenstiev starajú ženy samy a od istého času aj mediálna sféra, ktorá z nej výrazne profituje. Naproti tomu výraz „mužské spoločenstvo“ znie asi ako „okrúhly štvorec“. Odkedy samostatnosť žien ohrozila postavenie mužov a prišli o tradíciou určené pozície, musia si muži (každý sám) nanovo pohľadať „značky“, na ktoré by sa mohli bez strachu postaviť. Z toho, ako sa im (ne)darí, vidíme, že to pre nich nie je jednoduché. Katolícka cirkev pokladá často feminizáciu spoločnosti, teda stratu tradičnej identity muža, za známku rozkladu spoločenských vzťahov, horekuje nad zánikom rodiny a sníva o akomsi stratenom raji, ktorý v skutočnosti globálne nikdy neexistoval. Percento rodín, kde je všetko bez pokrytectva, „tak ako má byť“ podľa kresťanských aj spoločenských etických noriem, je podľa mňa stále asi rovnaké. Bedákať nad stratou dôležitosti muža, odkedy sa žena stala samostatne zárobkovo činnou (možno preťaženou, ale zároveň slobodnou), je zbytočné, takéto postavenie muža v západnej civilizácii sa (dúfajme) už nikdy nevráti. Oveľa potrebnejšie je hľadať alternatívy a pomôcť mužom znovu nájsť samých seba, čo je práve cesta, ktorou sa vybral Anselm Grün OSB v knihe Bojovník a priateľ. A. Grün sa ako hlboko rozjímavý mních, dobrý psychológ a zároveň praktický hospodár benediktínskeho kláštora v nemeckom Münsterschwarzachu stretáva s mužmi v kresťanských spoločenstvách a pozná ich problémy. Vie o ich obavách, slabostiach i silných stránkach, o ich výnimočnosti a schopnostiach – a z celej duše im chce pomôcť nanovo objaviť duchovnú silu a hodnotu mužskej identity. Lebo len muži, ktorí sú si vedomí svojho potenciálu a neschovávajú sa za škrupinu frajera alebo nezostávajú celý život precitlivenou padavkou, môžu naozaj meniť svet k lepšiemu. A byť aj partnerom dnešným ženám – nie ich opakom, ale oporou, ktorá rozumie aj vlastnej ženskej stránke a dokáže byť dobrým otcom – priateľom, ale zároveň aj bojovníkom za svoje morálne presvedčenie. Pred touto knihou o mužoch autor napísal Kráľovnú a divožienku (Dobrá kniha 2007) zameranú na postavenie žien. Bojovníka a priateľa však viditeľne písal s oveľa väčším nadšením a citom – ako muž, ktorý má čo povedať iným mužom. Pozitívne ho ovplyvnil veľmi dobrý vzťah s otcom, aký dnes mnohí muži nezažívajú, čo veľmi poznamenáva ich dozrievanie. Východiská oboch kníh sú rovnaké – stoja na výklade či priam aktualizácii biblických postáv ako archetypov, ktoré svojimi životmi a problémami oslovujú aj dnešného človeka. Práve preto, že aj biblickí muži „stoja rovnými nohami na zemi. Robia chyby a páchajú hriechy“ (s. 12), môžu slúžiť dnešnému mužovi ako vzory, aby sa stal rozhodným a celistvým človekom, ktorý žije v mieri so svojím okolím i sebou samým. Preto je do tejto knihy bez ostychu zahrnutá i sexualita ako prejav osobnosti, lásky i telesnosti, no a v rámci nej aj homosexuálna láska ako hodnotný cit človeka k človeku. Už nabúraním tohto tabu prispieva A. Grün k lepšiemu sebaprijatiu, pochopeniu a zrelosti mnohých mužov, ktorí sa pasujú s ťažkosťami práve pre odmietanie svojej prirodzenosti. (O to smiešnejšie vyznieva snaha redaktora už v úvodnom predhovore zmierniť radikálne Grünove názory poukázaním na to, že autor sa pohybuje v ateistickom prostredí, pre ktoré sú jeho názory prijateľné, hoci nie sú celkom v súlade s dogmatikou.) Benediktín Grün však ponúka vo svojej psychologickej exegéze Biblie viac takýchto prekvapení, a aj vďaka týmto odvážnym úvahám je podľa mňa Bojovník a priateľ knihou hlboko kresťanskou: nie v zmysle dogmatickom, ale v zmysle skutočne ľudskom – vo význame duchovného súladu človeka so sebou samým ako s bytosťou stvorenou Bohom na Jeho obraz.

Ak sa chcete s názormi A. Grüna zoznámiť podrobnejšie, pošlite nám do 19. novembra kupón vydavateľstva Dobrá kniha z 11. strany, jednému z vás túto knižku pošleme.