Brána času - Ulysses Moore

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2011
Preklad Mária Štefánková

Fantasy príbehy pre mladšie i staršie deti lámu rekordy úspešnosti. Železným pravidlom býva ich vydávanie v sérii, čo je úžasným fenoménom z mnohých dôvodov – tie najdôležitejšie zhŕňa spojenie autora, vydavateľa a čitateľa. Autor môže byť prostredníctvom série kníh prítomný na knižnom trhu oveľa dlhšie ako s jedným titulom, navyše s novou časťou je vždy znovu viditeľne aktuálny. Vydavateľovi sa sériami, ak sú vydarené, kumuluje zisk – časti série sú dokonca predajné aj spätne alebo v rôznych prémiových balíčkoch, prípadne sa naviažu na film alebo PC hru. Nuž a čitateľ? Tomu stačí byť len normálnym čitateľom... Teda, robí to, čo s každým textom: očakáva; očakáva, čo bude ďalej. Autor i vydavateľ mu vlastne vyrábajú očakávania, vyvolajú v ňom potrebu budúceho pokračovania, víziu s otáznikmi, ktorú skompletizuje len ďalším a ďalším dielom. Táto trojčlenná korporácia od každého pýta istý vklad, no každý v nej zároveň nachádza aj isté uspokojenie. Azda preto to všetko tak dobre funguje! Do rovnakého rámca spadá i kniha talianskeho autora ukrytého pod menom Ulysses Moore. Zoznamuje nás s ním v mailovej korešpondencii hneď v úvode akýsi Pierdomenico Baccalario; ten v lodnom kufri nachádza za zvláštnych okolností jeho zošity. A tak sa s týmto menom stretávame priamo v príbehu, a ak si jeho prvú časť prekladom dáte do spojitosti s Odyseom, nebudete ďaleko od charakteristiky tejto tajomnej persóny. Hlavné postavy, jedenásťročné dvojčatá Jason a Julia, sa presťahujú s rodičmi do Vily Argo nad útesom. Rodičia odídu za povinnosťami a dvojčatá zostávajú v novom a úžasnom dome so záhradníkom Nestorom a novým kamarátom Rickom. S ním podniknú výpravu za pokladom: rozlúštia logické hádanky, otvoria dvere so štyrmi zámkami, budú kormidlovať loď myšlienkami a podstúpia značné nebezpečenstvá, veď rozložitá a komplikovaná vila ponúka nemenej pozoruhodné podzemie... Sprevádzajú ich indície a odkazy veľkého cestovateľa, bývalého majiteľa vily, Ulyssesa, ktorý je podľa všetkého už mŕtvy! Lenže, kto je ten neznámy muž, s ktorým sa Nestor chvíľu rozprával? Očakávajme... Prvý diel príjemného fantazijného rozprávania pre deti od deväť rokov sa končí, ako inak, začiatkom: naši hrdinovia prechádzajú ďalšími dverami. Čo bude za nimi, nám, dúfam, čo najskôr odhalí druhý diel s názvom Obchod so zabudnutými mapami.