Húsková

Pamätník brezovskému rodákovi

Oľga Kovačičová-Húsková

Brezovský staviteľ organov Martin Šaško, jeho predkovia a potomkovia

Brezová pod Bradlom, vl. nákl. 2006

Presne po 20 rokoch vychádza ďalšia veľmi zaujímavá knižka Oľgy Kovačičovej-Húskovej,

učiteľky hry na klavír, ktorou dvíha kultúrne sebavedomie svojho rodného mestečka Brezovej pod Bradlom, tentoraz spomienkou na slávneho hudobného rodáka organára Martina Šaška. Autorka chce uchovať pamäť predkov pre budúce generácie, preto sa nespolieha na nijakú oficiálnu podporu, ale len na vlastné sily, a to tak pri autorskej príprave knihy, ako aj pri jej vydaní. Knižku o brezovskom staviteľovi organov a jeho rozvetvenej rodine vydáva autorka  na vlastné náklady s finančným prispením MÚ Brezová pod Bradlom a troch šľachetných dobrodincov. Do svojej predchádzajúcej publikácie Piesne z Brezovej  (Opus 1986) zbierala takmer štvrť storočie miestne ľudové pesničky, aj piesne z najbližšieho okolia, napokon z nich vybrala 336 piesní.

Vedúcej postave organárstva na Slovensku v 19. storočí a jeho organárskej škole sa venoval okrem O. Gergelyiho a K. Wurma aj Marian Alojz Mayer v pomerne obsiahlej publikácii Martin Šaško a jeho organárska škola – Historické organy na Slovensku (Hudobné centrum 2003). Táto kniha sa zrodila z rozsiahleho výskumu našich historických organov, ktorý sa uskutočňuje v Hudobnom centre v rámci projektu Slovenské historické organy. V porovnaní s touto publikáciou knižka Oľgy Kovačičovej-Húskovej nemá ambíciu historicko-výskumného diela vedeckého charakteru, ale skôr veľmi zaangažované pripomenutie významného rodáka s upriamením na jeho zásluhy na kultúrnom povznesení nielen rodného mesta, ale celého Slovenska. Príbeh o Martinovi Šaškovi začína autorka rozprávaním o Martinovi Čepelkovi z Náchoda, ktorý ušiel pred pobielohorským náboženským prenasledovaním do Uhorska. Ako orol (po maďarsky sas) preletel hraničné pohorie a zmenil si meno na Sassek, neskôr pri prepise na Šassek a napokon Šaško. Nejaký čas rodina žila v Bzinciach pod Javorinou, ale už od roku 1710 sú archívne záznamy o ich živote na Brezovej a Myjave. Tak až potiaľto sú zdokumentované korene rodiny Šaškovcov.

Kniha má osem kapitol, prvá je venovaná životu ,,hlavného hrdinu“ organárovi Martinovi Šaškovi, ktorý sa na Brezovej narodil aj zomrel a je tam pochovaný (20. 4. 1807 – 20. 2. 1893). Bol nielen vynikajúci staviteľ organov, ale aj veľký národovec. V dielni v jeho dome sa konalo povestné divadelné predstavenie Starý kompán  roku 1848, v rodine Šaškovcov našiel spojencov a priateľov J. M. Hurban, ktorý tu pôsobil ako kaplan. V druhej kapitole sa autorka zamerala na stavbu organov a zdokumentovala osud niekoľkých desiatok týchto ušľachtilých hudobných nástrojov na Slovensku, Morave a Maďarsku. Ďalšie kapitoly venovala osudu pokračovateľov Šaškovského rodu a spríbuznených rodov, časť rodiny sa vysťahovala do USA.V knihe je veľké množstvo osobných spomienok, citácií z listov, z archívnych dokumentov. Množstvo fotografií obohacuje toto dielo o autentickú atmosféru, aj o dokumentárnu hodnotu. V prílohe nájdeme rodokmene Šaškovcov (od roku 1690), Húskovcov (od roku 1789), Krajčovičovcov (od roku 1769), Šavarovských (od roku 1769), Kriškovských (od roku 1823). Tisíce a tisíce údajov dosvedčujú mravčiu prácu autorky, jej precíznosť pri vyhľadávaní podkladov v archívoch, matrikách, nadviazala na prácu svojej o 17 rokov staršej sestry Anny, ktorá vyhľadávala a zapisovala údaje už v prvej polovici 20. storočia. Pani Oľge Kovačičovej-Húskovej sa touto knihou podarilo postaviť pamätník svojmu rodákovi i rodnému mestu Brezovej pod Bradlom. Okrem mnohých cenných faktov je na knižke vzácny jej pozitívny duch. Napriek ťažkým životným osudom jej ,,hrdinov“ sa autorke podarilo zachytiť ich oddanosť  práci, v ktorej dosahovali majstrovstvo, ako aj vrúcnu lásku k svojim blízkym. Je to pekná, zaujímavá a poučná kniha. A knihy také majú byť.

Ján Valjan