Eva Palkovičová
25.11.2013

Brooklyn - Colm Tóibín

Preklad Igor Navrátil
Vydavateľstvo Slovart 2013

Kniha írskeho spisovateľa Colma Tóibína Brook lyn, vyhlásená za najlepší román britskej a írskej literatúry za rok 2009, stojí niekde medzi dobrodružnou, historickou a psychologickou prózou: mladé dievča Eilis opúšťa v ťažkých časoch po druhej svetovej vojne svoju osamelú matku a staršiu sestru a z malého írskeho mestečka sa vyberie za prácou cez oceán do newyorského Brooklynu. V jej prežívaní dramatických životných zvratov sa zároveň zrkadlí prostredie írskeho vidieka i kozmopolitnej Ameriky a prudké premeny povojnového sveta.

Zatiaľ čo v súčasnosti sa odchod do cudziny chápe už ako bežná súčasť života a ťažkosti s ním spojené sú akýmsi sprievodným nutným zlom, asi ako morská choroba na ceste z Írska do Ameriky, Eilis neobchádza žiadnu zo zásadných otázok nového začiatku: Čo je to domov? Čo má väčšiu hodnotu: spolupatričnosť s blízkymi či vlastná ctižiadostivosť? Dnes nám množstvo informácií a technológie pomáhajú transformovať strach z neznámeho na radosť z dobrodružstva, avšak Eilisina cesta je ešte nepohodlná, nebezpečná a nepríjemná.

Chronologicky rozprávaný príbeh síce nekladie na čitateľovu pozornosť priveľké nároky, ale zaručene ju upúta množstvom zaujímavých zážitkov a ľudí, ktorí sa vplietajú Eilis do cesty. Tá vďaka svojim omylom a poučeniam z nich dozrieva v sebavedomú mladú ženu, zažíva bolesť, ale i priateľstvá, lásku a úspech. Mnohé príhody majú skôr anekdotický charakter, a preto zostávajú niektoré problémy len naznačené, nekomplikované, zabudnuté pod návalom ďalších udalostí a zážitkov. Príbeh sa číta na jeden nádych, rytmus rozprávania však stiera hierarchiu Eilisiných ťažkostí a bráni sledovať ich ďalší vývoj. Na druhej strane však mozaika jej zážitkov z práce, spolubývanie s klebetiacimi dievčatami, tanečné zábavy a kino, návšteva bejzbalového zápasu, kúpanie sa na Long Islande, stretnutia s vysťahovalcami i domácimi či starosti o módu vytvárajú impresionistický obraz, v ktorom sa nám detaily môžu zdať nepodstatné, ale z odstupu zbadáme, že sa spájajú v pôsobivý celok.

Okrem centrálnej témy Eilisinho dobrodružstva a jej premeny v dospelú ženu román zasahuje aj širší priestor: vedie nás po oboch stranách Atlantiku s ich jedinečnou atmosférou, prináša konfrontáciu aktuálnej témy migrácie s jej minulou podobou a v ich strete obnažuje čistú podobu základných otázok ľudského šťastia. Navyše je príjemným a rozhodne nie nudným čítaním.