Bez romantických príkras

Bez romantických príkras

Philipp Vandenberg

Caesar a Kleopatra

Bratislava, Ikar 2004

Preklad Vladimír Varsik

Radi sa vraciame k príbehom spred niekoľkých storočí až tisícročí a radi sa vžívame do osudov tých, ktorí ich prežili. Dôkazom toho je aj príbeh Caesara a Kleopatry. Kniha Philippa Vandenberga nám rozpráva o živote jednej z najvýraznejších a najkontroverznejších osobností v histórii ľudstva – o Caesarovi. Sledujeme jeho osudy od skromných začiatkov cez šikovné politické aj vojenské manévrovanie, počas ktorého vstúpil až na pôdu Británie, po honosný život v pozícii najsilnejšieho muža vtedajšieho sveta a krvavú smrť v rímskom senáte. Tým sa však dielo ešte nekončí. Caesarov život bol totiž spojený so ženou, ktorá aj po jeho smrti dokázala ovplyvňovať tvár sveta, a preto je tretia časť knihy venovaná jej vzťahu k Marcovi Antoniovi. Autor podáva udalosti v širších súvislostiach a snaží sa vyznievať objektívne, žiadnu z postáv neprikrášľuje a neromantizuje, skôr naopak, vymenúva ich necnosti. Odvoláva sa na historika Plutarcha, ale aj na iné písomné pramene, a tak otvára pohľad na rímske a egyptské pomery. Niekedy vyvoláva až dojem, že ide o zlomyseľne dlhý výpočet zveličených negatívnych javov v riadení spoločnosti: zrád, intríg, korupcie, pretvárky a širokého spektra najrôznejších podlostí a zvrhlostí. V príbehu sa oveľa lepšie bude orientovať čitateľ, ktorý sa vyzná v histórii, ale to neznamená, že by kniha bola celkom nezrozumiteľná.

Vzhľadom na obsah knihy jej názov nie je veľmi výstižný, chýba tam minimálne meno Antonius. Pokojne by sme ju však mohli nazvať ešte všeobecnejšie, čo poteší odporcov vyfantazírovanej histórie, ale sklame priaznivcov romanticky dotvorených príbehov.

Zuzana Hašková