28.05.2014

Celkom ako sen – Dávid Králik

Do ríše hmyzu pozýva čitateľov Dávid Králik v debute Celkom ako sen s podtitulom Ja, pojedač hmyzu (Perfekt). Rozprávkový príbeh koncipuje carrollovsky – celkom ako sen. Exučiteľ na 1. stupni ZŠ sa učiteľsko-kamarátsky prihovára svojim žiakom – čitateľom. Až sa jedného dňa priamo na vyučovacej hodine (pri pokuse skonzumovať kokteil z červov) zmenší na veľkosť chrobáka a ocitá sa v inom svete. Tak ako Alica, keď vypila čarovný nápoj. Dávid stretáva svrčka Roba, ktorý mu pomáha uniknúť pred hrôzostrašnou ropuchou Fridou a zoznamuje ho so svojím starým otcom a očarujúcou svrčou slečinkou Borkou. Vzápätí začína ďalšia napínavá záchranná misia. Stratila sa totiž Borka. V boji s ropuchou a hadom zvíťazí ten, kto má najchladnejšiu myseľ, no aj najčistejšie srdce. V momente, keď sa zdá, že je nebezpečenstvo zažehnané a Dávid môže začať hľadať cestu domov, narazí na ďalšiu prekážku... Dobrodružnosť a carollovské premiestňovanie z ľudského do snového bol nepochybne dobrý nápad. V autorovom poňatí je to však zjavne iba kulisa na dosiahnutie iných cieľov. Jeden z nich okato prezentuje cez kurzívou odlíšené zrnká múdrosti: „Niektoré veci k nám prídu v živote samé, sú darmi. Iné si musíme vybojovať.“ Didaktickosť autora je neskrývaným zámerom s jasným adresátom a nemala by byť prekážkou, hoci na druhej strane jej stlmenie by nebolo na škodu. Autor siahol po overených schémach: zmenšovanie/zväčšovanie, záchranné dobrodružstvá, hľadanie múdreho radcu (starej čajky). Knižke nechýba dávka originality – má perspektívne miesta, no príbehová koncepcia je akási nedokončená, málo rozvinutá a niektoré zápletky tak pôsobia nepresvedčivo.