Central Park – Guillaume Musso

Množstvo kriminálnych románov na súčasnom knižnom trhu si je navzájom príliš podobných. Málokedy sa nájde výnimočný titul, ktorý vybočuje z radu. Našťastie je takým psychologický triler Central Park (Nakladateľstvo Motto v Albatros Media 2015, preklad Mária Gálová) od francúzskeho autora Guillauma Mussoa.

Kniha je skutočným čitateľským klenotom. Vystupujú v nej skvelo prepracované postavy, ktoré vyznievajú úprimne. O to väčšie prekvapenie ponúka hlavná zápletka v príbehu a jej tajuplné vysvetlenie. Po celý čas nám autor niečo naznačuje, avšak až skutočné odhalenie nám ukáže, akí sme boli spolu s hlavnými hrdinami nedôslední. Pritom základ príbehu nie je ničím výnimočný. Francúzska policajtka Alice a americký džezový pianista Gabriel, ktorí sa navzájom nepoznajú, sa v jedno ráno zobudia v najtemnejšom kúte Central Parku. V samotnom srdci New Yorku. Majú na sebe stopy krvi, poranenia, leží pri nich pištoľ a čo je hlavné – sú k sebe pripútaní. A pritom Alice bola ešte večer predtým v Paríži a Gabriel vystupoval v dublinskom klube…

Postupne spoznávame dvojicu hlavných hrdinov, ich rodinu, minulé problémy a vieme sa do nich vcítiť. Najmä Alice je riadne skúšaná osudom. V minulosti jej do života vstúpil úžasný manžel, s ktorým čakala dieťa. Vzápätí všetko stratí a totálne zúfalstvo je na svete. Hrozí jej prepustenie z polície a celý svet sa jej rúca. Neutápa sa však v alkohole ani v drogách – pre ňu ide život vždy ďalej…   Pri hltaní napínavého deja sa ocitáme v zná-
mych amerických scenériách, ktoré sa objavili i v hollywoodskych filmoch. Na každom kroku počuť skladbu od slávnych aj menej slávnych hudobníkov. Autor využíva nadmerné množstvo citácií od osobností svetových dejín. Napriek tomu kniha nepôsobí umelo. Všetko tu do seba prirodzene zapadá a naznačuje čitateľovi, ako sa veci skutočne majú.

Jediné, čo mi pri čítaní chýbalo, bol humorný rozmer. Ide síce o psychologický triler, ale  pre našinca, ktorý si vie nájsť štipku zábavy aj v najväčšej dráme, je to skutočne prvok, ktorý by mohol rozprávanie oživiť.