Černoch z lode Narcissus. Tajfún - Joseph Conrad - Cez vesmírne a morské dobrodružstvá

Cez vesmírne a morské dobrodružstvá

Joseph Conrad

Černoch z lode Narcissus. Tajfún

Ružomberok, Epos 2005

Preklad Eduard Castiglione

Joseph Conrad (vlastné meno Alexander Korzeniowski si zmenil nielen kvôli ťažkej výslovnosti v angličtine, ale i preto, že v dejinách poľskej literatúry sa už dvaja autori s týmto menom vyskytli) je jedným z dôkazov, že sila talentu dokáže pretvoriť akýkoľvek materiál. V čase, keď Conrad žil, kulminovala popularita tzv. námorníckeho románu. Príbehy o vetrom ošľahaných morských vlkoch vtedy priťahovali masy tak ako dnes dobrodružstvá okuliarnatého čarodejníckeho učňa. Conrad vdýchol žánru jednoduchej dobrodružnosti nový život.

V jeho románoch z morí nájdeme postavy snímané zvonka, cez gesto či pohyb, básnivosť jazyka, no predovšetkým rafinovanú hru s osobou  rozprávača – prechádza od prvej k tretej osobe, na nečakaných miestach mení tempo a atmosféru rozprávania, takže na nás dolieha naliehavo aj v okamihoch, keď sa nič nedeje. Atmosféru dopĺňa množstvo symbolov a alúzií – v príbehu Černoch z lode Narcissus symbolizuje meno lode samoľúbosť Narcisa, starý námorník Singleton je odkazom na Defoovho Singletona. Zo situácií, z akých by iní autori dobrodružných námorníckych príbehov vyrobili frašku plnú detailov, Conrad majstrovsky vytvorí atmosféru temnej hĺbky. More v jeho podaní žije – jednotvárna masa, ťažko uchopiteľná prostredníctvom jednotlivostí sa nám naliehavo prihovára celkovým dojmom, výrazom vzopätých vĺn, skučiaceho víchra či mrakov, pod ktorými sa ohýbajú šije námorníkov.

Conrad nie je realista. Jeho postavy sú tieňobábky ovisnuté v čakaní; pásmo postáv i pásmo deja ustupuje pásmu rozprávača, ktorý dômyselne poťahuje nitkami v aréne uprostred mora. Dejová línia Conradových noviel či románov je skromná. Dá sa prerozprávať niekoľkými vetami. Stroho a vonkajškovo sú načrtnuté aj charaktery. Vypätá, takmer expresionistická gestika jeho hrdinov  kombinovaná s príťažlivou témou však spôsobuje, že Conrada, na rozdiel od mnohých jeho súčasníkov, čítajú nové a nové generácie.

–mf–