Alexandra Debnárová
14.08.2012

Červená pyramída - Rick Riordan - Keď ide o život aj v snoch

Keď ide o život aj v snoch

Bratislava, Fragment 2012Preklad ján Ďurčo

Rick Riordan, americký autor veleúspešnej série o polobožskom chlapcovi Percym Jacksonovi, sa rozhodol načas opustiť svet gréckych bohov. V novej trilógii, ktorej prvá časť nedávno vyšla vo vydavateľstve Fragment, sa Riordan zo starovekého Grécka presunul na africký kontinent. Jeho noví hrdinovia, súrodenci Carter a Sadie Kaneovci, sa po smrti svojho otca, uznávaného egyptológa, musia rýchlo prispôsobiť novej situácii a po rokoch odlúčenia (a neveľkých vzájomných sympatií) spoločne pustiť do boja na život a na smrť. Ich protivníci sú mocní, a ako už možno znalci jeho predošlých kníh tušia, nie sú tak celkom z nášho sveta. Sadie a Carter, ktorí k sebe majú čoraz bližšie, sa rýchlosťou blesku presúvajú medzi kontinentmi a s pomocou priateľov sa snažia zabrániť hroziacej katastrofe.

Riordanova Červená pyramída má, tak trochu v duchu žánru „found footage“, predstavovať nájdený zvukový záznam, z  ktorého sa čitateľovi striedavo prihovára raz Carter, inokedy jeho mladšia sestra. Súrodenecké „doťahovanie sa“, z  času na čas prerušujúce ich rozprávanie, a z neho vyplývajúce napätie dodávajú ich dobrodružstvám dojem autentickosti. Nejde pritom o  jediné momenty knihy, keď sa prejavuje autorov zmysel pre humor. No čitateľ sa pri čítaní nielen pobaví, ale najmä poučí. Sadie a Carter sa postupne stretávajú s rozličnými postavami egyptského panteónu, nižšími mytologickými bytosťami a mágmi a my, ani nevieme ako, sa stávame súčasťou ich sveta, ktorý v nás zostáva prítomný aj po dočítaní knihy. Postupne rozpletáme zamotané klbko pomerne komplikovaného spoločenstva egyptských bohov a  dozvedáme sa, kto boli Bastet, Nút či Sutech a aké sú vzťahy medzi nimi. Vyše štyristostranový text pritom nestavia na striedaní napínavých pasáží a  nudného výkladu, naopak, napätie nepoľavuje ani na okamih – hlavní hrdinovia sa aj počas spánku stávajú aktérmi nebezpečných situácií a nezriedka im ide o život. Práve ich sny sú často prostriedkom na sugestívne podanie mytologických príbehov.

Aj keď je kniha primárne určená mladšiemu čitateľovi, odporúčaná veková hranica je 11 rokov, určite má čo povedať i dospelému, najmä ak je Egypt a jeho bájoslovie jeho srdcovou záležitosťou.