Zuzana Ferusová
18.05.2007

Červený koráb - Tido J. Gašpar - Živé a príťažlivé

Živé a príťažlivé

Živé a príťažlivé

Tido J. Gašpar: Červený koráb, Bratislava, Vyd. Spolku slovenských spisovateľov 2005

Prózy Tida J. Gašpara vo výbere D. Kročanovej–Roberts pod názvom jednej z poviedok Červený koráb zapĺňajú po veľmi dlhom čase medzeru, ktorú dosiaľ vykrývali len vydané memoáre (Zlatá fantázia, Pamäti I., II.). „Prvým“ žánrom Tida Gašpara však boli novely: za jeho života mu vyšlo osem zbierok krátkych próz. Osobitý autor medzivojnového obdobia, z politických dôvodov na dlhé obdobie „vykázaný“ zo slovenskej literatúry, tak bol doteraz čitateľsky dostupný len čiastočne - výberom „dobrodružno-exotických“ noviel Námorníci.

V novovydanom výbere, editorkou rozdelenom na tri časti, sa už Gašparova próza prezentuje v celej šírke tém, ktorá svojou exotickosťou a exkluzívnosťou už od 20. rokov minulého storočia prinášala do našej literatúry nové prúdy. Slová kritiky o prítomnosti expresionistických a dekadentných vplyvov i o ornamentalistických prvkoch, ktoré dotvárajú novely s realistickým základom, dokazujú pozoruhodnosť i vývinovú dôležitosť Gašparových noviel.

Úvodná časť výberu Rozprávky o láske prináša najmä čitateľsky príťažlivé prózy s erotickým motívom (Zločin panny Anny, Hana a i.). Prózy sústredené v časti Námorníci tvoria „dobrodružné“ príbehy zo života námorníkov. Aj tu autor využíva farebné, vizuálne a senzualistické prostriedky na evokáciu atmosféry, čím texty značne lyrizuje a ornamentalizuje. V tretej časti pod názvom Dávne histórie sú zahrnuté „realistické“ poviedky o rôznych oblastiach slovenského života – emigrácia, život amerických Slovákov a riešenie národnej otázky.

Výber Červený koráb dáva možnosť spoznať to najpozoruhodnejšie z Gašparovho diela. Novely i seriózne editorstvo činia z knihy stále živú a príťažlivú beletriu.

Zuzana Ferusová