Martin Grbjar
08.12.2010

Cesta slávy - Jeff rey Archer - Kto bol prvý na vrchole Mount Everestu?

Kto bol prvý na vrchole Mount Everestu?

George Leigh Mallory (1886 – 1924) bol obdivuhodný, zásadový a údajne aj veľmi pekný muž. Tak ho aspoň v knihe Cesta slávy vykresľuje Jeffrey Archer. A známemu americkému románopiscovi hodno veriť, už aj preto, že v Daily Telegraph o ňom napísali: „Keby sa udeľovala Nobelova cena za rozprávačské umenie, dostal by ju Archer.“

Mount Everest alebo Čomolungma, najvyšší vrch sveta (8848), odjakživa lákal ľudstvo svojimi výšinami. Dnes majú výstup naň za sebou desiatky horolezcov, horolezkýň, trinásťročný chlapec i muž bez nôh, ba aj úplní amatéri, ktorým nahor pomohli najnovšie technické vymoženosti. Začiatkom minulého storočia však neexistovali ani termoodevy, ani odľahčené kyslíkové fľaše, a cepíny boli len v začiatkoch svojho vývoja. Ak sa vtedy mladý muž, mimoriadny talent na voľné lezenie, no bez peňazí, s pomerne smiešnym výstrojom a v kondícii, ktorú má dnes hocktorý návštevník fitneska, odhodlal na výstup na najvyššiu horu sveta, svedčilo to o odvahe, ale i o nedostatku rešpektu. Taký vraj bol Mallory od detstva. Autor o ňom preštudoval všetky dostupné pramene – nebolo ich veľa – a na základe historických záznamov, horolezeckých bedekrov a dochovaných Malloryho listov, adresovaných manželke Ruth, vyrozprával pohnutý príbeh človeka s mimoriadnym charakterom. Za všetko jeden fakt: Estelle Harringtonová, vdova po milionárovi, prisľúbi Mallorymu finančnú pomoc, ak s ňou strávi noc. Kým sa dáma ide prezliecť do niečoho „menej oficiálneho“, George unikne z jej zamknutého salóna, ako sa na lezca patrí, po ozdobnej fasáde s mnohými výstupkami. Ani desaťtisíc dolárov nezlomí jeho oddanosť milovanej manželke.

Archer je vynikajúci rozprávač. Drží sa faktov, no zoraďuje ich tak, že ani nedýchate. Pritom má ďaleko k suchej faktografii, rozprávanie korení ľahkou iróniou a pochopením pre všetko ľudské. Mallory tak pred nami vyvstáva ako reálny ambiciózny muž, ktorý využíva svoj lezecký talent iba akosi mimochodom, keď v Benátkach vylezie na zvonicu na Námestí svätého Marka, v Paríži na Eiffelovku a v Himalájach... A to je práve oriešok celého príbehu, ktorý treba rozlúsknuť.

Archer totiž opísal jeho druhý pokus o dobytie vrcholu Everestu ako úspešný, čo znamená, že Edmund Hillary na najvyššom bode Zeme nestál prvý. Všetky údaje tomu nasvedčujú, no chýba rukolapný dôkaz: fotoaparát so snímkou Malloryho na vrchole. Ten si totiž vzal autor snímky a druholezec Sandy Irvine. Pri ich zostupe sa odohrala neobjasnená tragédia, muži sa už k svojim druhom pod Čomolungmou nevrátili. Malloryho telo sa našlo na jar roku 1999, telo Sandyho Irvina vraj našiel istý čínsky horolezec, ale kým o náleze stihol podať správu, zahynul pod lavínou. A tak ostáva jediným dôkazom to, že pri Malloryho tele sa nenašla fotografia jeho ženy Ruth, ktorú, ako jej sľúbil, mal nechať na vrchole...

Cesta slávy je výpoveď o čestnom človeku v konformnom Anglicku tých čias, o liberálovi, oddanom manželovi a otcovi, ktorého strata bolestne zasiahla jeho blízkych. Archer mu svojím dielom postavil symbolický pomník.