Chlapík od vedľajšieho hrobu - Katarina Mazetti

Preklad Teodora Chmelová
Kalligram 2012

Desirée má rada knihy a mestský život. Benny býva na vzdialenom hospodárstve a jediné, čo číta, je magazín pre farmárov. Jej byt pripomína dezinfikované laboratórium, jeho vidiecky dom sa stal živým múzeom ha­raburdia. Stretnú sa na cintoríne. A aj tu sú rozdiely evidentné. Prezdobený pomník Ben­nyho rodičov, ktorý poslušný syn premení na okrasnú záhradku, kontrastuje s neosobným a jednoduchým náhrobným kameňom Orja­na, zosnulého manžela Desirée. Muž a žena, ktorí majú mladosť už dávno za sebou, jeden na druhého zo začiatku pohŕdavo poškuľu­jú. Spoja ich však prežité tragické udalosti a jedno malé dievčatko, ktoré rozozvučí ich spoločný úsmev.

Náhodná známosť postupne prerastá do čohosi zvláštneho, neidentifikovateľného, príťažlivého. Vášeň, akú ešte ani jeden z milencov nikdy nezažil, sa stáva závis­losťou, radosťou a nakoniec i problémom. Desirée, poznačená manželstvom s praktic­kým a systematickým Orjanom, sa ocitá vo vzťahu, ktorý jej otvára netušené stránky vlastnej osobnosti. Môžu spolu fun­govať dvaja ľudia, ktorých svety sú natoľko vzdialené? Je láska skutočne darom, zázrakom, za ktorým netreba hľa­dať príčiny, alebo iba dôsledkom spoločných názorov, hodnôt, záujmov? Dokáže sa Benny zmieriť s tým, že jeho milovaná mu nepri­praví mäsové guľôčky a nepodojí kravy?

Aj keď román švédskej autorky Katari­ny Mazettiovej hovorí najmä o láske dvoch rozdielnych ľudí, ani náhodou nejde o ľah­ko stráviteľný ženský románik. Prelínanie rozprávania dvoch hlavných postáv otvára okno do vnútorného prežívania ich citov a neľahkého vyrovnávania sa s minulosťou. Vtipné a groteskné situácie striedajú ponory do zabehnutých koľají každodenného života, ktorý akoby bol nastavený presne podľa hodiniek. To, čo túto jednotvárnosť narúša, stáva sa bremenom pre oboch. Na druhej strane, ani jeden z páru sa už nechce vrátiť späť, medzi štyri steny opustených izieb, osamotených duší. Chlapík od vedľajšieho hrobu predstavuje intímnu sondu do sveta súčasných ľudí stredného veku, ktorí ustr­nuli vo vlastnej minulosti a napriek túžbe vymaniť sa zostávajú od nej kdesi vo vnútri závislí.