Cirkevní otcovia. Od Klementa Rímskeho po svätého Augustína - Benedikt XVI.

Benedikt XVI.: Cirkevní otcovia. Od Klementa Rímskeho po svätého Augustína. Trnava, Dobrá kniha 2009

Svätý Otec Benedikt XVI. nám prostredníctvom svojich katechéz prednášaných počas rokov 2007 a 2008 prináša dvadsaťšesť knižne spracovaných portrétov cirkevných osobností. Súhrnné označenie cirkevní otcovia pomenúva autorov cirkevných písomných pamiatok z prvých storočí. Išlo predovšetkým o svätcov, zväčša biskupov alebo mučeníkov. Svätý Otec zachováva chronologickú líniu od 1. po 5. storočie, zobrazuje cirkevné dejiny na pozadí historicko-politických udalostí a zmien od Klementa Rímskeho až po svätého Augustína. Životy cirkevných postáv pritom na seba neraz nadväzujú, ovplyvňujú sa či už dielom, učením alebo kresťanskou filozofiou. Napriek tomu, že väčšina cirkevných otcov vyobrazených v publikácii pochádza z grécko-latinského západného sveta, autor katechéz nezabúda ani na menej známych kresťanských literátov z východných krajín ako India, Perzia, Sýria. V závislosti od časového obmedzenia jednotlivých katechéz, podľa rozsiahlosti a významnosti spisov konkrétnych osobností sú portréty miestami rozčlenené na niekoľko častí. V úvode každého z nich je stručne načrtnutý životopis cirkevného otca, následne sa oboznámime s jeho dielom, náukou, prostriedkami šírenia a posilňovania viery prvých kresťanov. Fakty sú podporené častými citáciami, úryvkami z diel a myšlienok jednotlivých cirkevných otcov. V závere každej kapitoly pritom nájdeme aplikáciu starovekého, zato stále aktuálneho kresťanského posolstva na súčasnosť. Väčšina kresťanských učiteľov sa zameriava na uznanie tajomstva Svätej Trojice, obranu náboženstva pred pohanmi, heretikmi a bludármi, na výklad, štúdium a preklad Svätého písma a tiež na modlitbu, ktorú vysvetľujú ako dialóg s Bohom. V tomto období silnie tendencia zladiť myslenie a konanie, rozum a vieru, prvky gréckej filozofie s kresťanstvom (Logos ako Slovo). Kniha nám približuje životy cirkevných otcov a ich význam pre cirkev z hľadiska jej dlhodobého vývoja počas mnohých historických, politických a spoločenských zmien. Uvedené katechézy sú určené predovšetkým zrelým kresťanom, už disponujúcich určitými znalosťami, túžiacich sa ponoriť do hlbín dejín cirkvi a jej učenia.

Martina Grmanová