Recenzia
Lýdia Čelková
12.04.2012

Čítanie mládeže v Slovenskej republike. Interpretácia výsledkov výskumu – J. Kopáčiková – Ľ. Hrdináková – A. Gašparovičová

Košice, Slovenská asociácia knižníc 2011

Slovenská asociácia knižníc bola gestorom výskumu Čítanie mlá­deže v Slovenskej republike, na ktorom sa zúčastnilo 12 393 res­pondentov vo veku od 13 do 17 rokov, ktorí odpovedali anonymne na 49 otázok.

Ťažiskom výskumu bolo čítanie kníh (nie učebníc) bez ohrani­čenia tematiky, formy, obsahovej kvality v  dňoch školského vyu­čovania. Počas školského dňa nečíta nikdy 42,16% respondentov, 1­2 hodiny venuje čítaniu 26,97%, viac ako 2 hodiny 5,87%, najviac 15 minút 25,05%. Na porovnanie: počas víkendu sa čítaniu spome­dzi ďalších možností (kamaráti, šport, rodina…) venuje iba 22,17% opýtaných. Pokiaľ ide o  vzťah mládeže a  knižníc, 52,31 percenta respondentov nenavštevuje žiadnu knižnicu, školskú knižnicu na­vštevuje 20,81% a inú knižnicu 34,78%. Podujatia knižníc navšte­vuje iba 6,25%, pričom 4,43% ani nevie, kde knižnica je.

Zaujímavé sú údaje o povinnom čítaní. Až 19,43% respondentov uviedlo, že ho učitelia nevyžadujú, v uplynulom školskom roku neprečítalo ani jednu knihu 14,86% opýtaných, jednu knihu pre­čítalo 19,57%. Až 91,37 percenta účastníkov výskumu pri vy­hľadávaní informácií na vyučovanie pracuje s internetom, a nie s knihou.

Knihy do daru od kamarátov a  spolužiakov nikdy nedosta­lo 84,3% opýtaných, občas dostalo 14,2%, pravidelne dostáva 12,9%.

Žánrovo­tematické preferencie mládeže sú podľa výsledkov nasledovné: hororový román, román o živote mládeže, ľúbostný román, vojnový román, historicko­dobrodružný román, detek­tívky a fantasy román, životopisný román a vedecko­fantastický román, náboženský román, rozprávková kniha a povesti.

Autorky považujú „vzťah mládeže vo veku 13-17 rokov k čítaniu za kritický. “ Povedomie o čítaní je nízke – „mladí ľudia nie sú dostatočne informovaní o skutočnej podstate čítania a jej dosahu. V tomto zmysle konštatujeme nevyhnutnosť medializácie, funkčnej osvety, zvyšovania povedomia a podpory čítania nielen ako kultúrneho javu, ale aj… aktivity, prostredníctvom ktorej možno najúčinnejšie získavať vedomosti a poznatky.“

Výsledky výskumu sú dostupné aj na www.sakba.sk.


Tip: Výsledky výskumu čítania LIC a NOC