Čítanka Slniečka pre štvrtý ročník základných škôl a pre všetky deti - Ondrej Sliacky (ed.)

To najlepšie zo Slniečka

Ondrej Sliacky (ed.): Čítanka Slniečka pre štvrtý ročník základných škôl a pre všetky deti, Bratislava, Literárne informačné centrum 2008

Vo svojej vyše osemdesiatročnej histórii sa v Slniečku, našom prvom umeleckom (dnes jedinom literárnom) časopise pre deti, prezentoval výber z najlepších dobových umeleckých textov detskej literatúry a ilustrovali ho výrazné osobnosti výtvarníctva. O tieto slovesno-ilustračné kvality sa oprel dlhoročný šéfredaktor časopisu Ondrej Sliacky pri zostavovaní Čítanky Slniečka pre štvrtý ročník základných škôl a pre všetky deti, a tak spolu s textami vybral z časopisu a použil v publikácii aj ilustrácie, ba aj rozmery čítanky zachoval identické so súčasnými rozmermi časopisu.

Skúsme teraz taxatívne vymedziť, v čom sa prejavujú kvality tohto edičného činu:

1. V estetickej pôsobivosti textov, ktorými predstavil celú plejádu stĺpových osobností klasickej i modernej slovenskej umeleckej literatúry počnúc J. C. Hronským, končiac povedzme E. J. Grochom. Súčasťou čítanky sú aj dva rómske texty a spolu s vecným textom o živote krajanov na Dolnej zemi tiež ukážky z ich tvorby (Demák, Čelovský, Spevák, Tušiak).

2. V korešpondencii žánrového a tematického profilu s prioritami štandardov pre 4. ročník ZŠ: v tomto ročníku žiaci dôkladnejšie poznávajú zo žánrového hľadiska najmä rozprávky (ľudové i autorské), povesti a bájky a tieto žánre jednoduchým spôsobom aj charakterizujú. Preto sú v žánrovej palete čítanky dominantne zastúpené, rovnako ako aj bájka, a to v rozličných žánrových modifikáciách.

3. V oprášení „starootcovských“ literárnych textov (Chalupkov Valibuk, Vajanského Malý drotár, báseň Š. Krčméryho venovaná M. R. Štefánikovi, báseň S. Veigla) bez ohrozenia zážitkovej sily publikácie.

4. V bohatom obraze kultúrnych tradícií nášho národa, v stimulovaní vedomia o kultúrnej príslušnosti k slovenskému etniku a zároveň v zachovaní podnetov pre multikultúrny rozmer edukácie; v efektívne a efektne realizovanej kompozícii. Každý kalendárny mesiac je totiž uvedený zaujímavým umelecko-náučným textom o určitom regióne (osobnosti) Slovenska: v septembri je to Devín a okolie Bratislavy, v októbri Nitra a jej história, v novembri Turiec a jeho tradičné olejkárstvo, v decembri Liptov a pltníctvo, v januári Orava a plátenníctvo, vo februári Tatry a genéza našej hymny, v marci Gemer s Dobšinským, v apríli Spiš a Majster Pavol, v máji Šariš s jeho soľnými a opálovými baňami, v júni vierozvestovia Konštantín a Metod. Každý mesiac uzatvárajú texty M. Šurinovej o prírode Deti v zelenom.

5. V mnohorakých možnostiach uplatnenia integratívnych vyučovacích prístupov, projektového vyučovania a inovatívnych vyučovacích metód, v možnosti realizovania prierezových tém.

Čítanka Slniečka... je koncipovaná ako polnohodnotná antológia textov, chýbajú didaktické inštrukcie. Zostavovateľ teda doceňuje kreatívnosť súčasných učiteľov a ich schopnosť vytvoriť si k textu samostatný didakticko-interpretačný prístup.

Medzi kľúčové kompetencie v Štátnom vzdelávacom programe pre primárne vzdelávanie patria kompetencie komunikačné, osobné, sociálne a občianske, aj kompetencia vnímať a chápať kultúru a vyjadrovať sa nástrojmi kultúry. Sliackeho čítanka ponúka príležitosť naplniť tento zámer.

Zuzana Stanislavová